Hemsö köper äldreboende i Västerås

Fastighetsbolaget Hemsö förvärvar ett äldreboende i Västerås till ett underliggande fastighetsvärde på 130 miljoner kronor exklusive transaktionskostnader. Säljare är Peab, Bostads AB Mimer, Västerås kommun och Riksbyggen.

-       Det här är en fastighet som ligger väl i linje med vår övriga portfölj, säger Hemsös vd Per Berggren.

Fastigheten rymmer ett äldreboende och ett lokalt centrum med bibliotek, förskola, idrottshall och tandläkare. Äldreboendet förhyrs av Västerås stad som även är operatör. Hyresavtalet med Västerås stad har en kvarvarande hyrestid på 15 år. Total uthyrningsbar yta är 9000 kvadratmeter och totalt hyresvärde uppgår till cirka 12 miljoner kronor.

-       Västerås är en prioriterad kommun för oss. Vi rankar staden högt i Hemsöindex, ett internt rankingsystem där alla Sveriges kommuner bedöms utifrån demografiska- och ekonomiska tillväxtparametrar säger Gustav Björkman, Hemsös chef för strategi och transaktion.

Tillträde är beräknat till den första januari 2012.

Per Berggren, vd                                                                          08-501 170 01

Gustav Björkman, chef strategi och transaktion                             08-501 170 20

Karin Nilsson Malmén, kommunikationsansvarig                          08-501 170 25

Hemsö äger och förvaltar lokaler för samhällsservice med fokus på skola, vård, omsorg och fastigheter för rättsväsende. Idag äger Hemsö 340 fastigheter i Sverige och Tyskland till ett marknadsvärde av cirka 21 miljarder kronor. Hemsö har cirka 90 medarbetare på 14 kontor runt om i Sverige. Ägare är Kungsleden och Tredje AP fonden.
Mer information på: www.hemso.se