Hemsö kvartal 1, 2014. Större förvärv i Finland och beslut om utbildnings- och forskningscenter vid Karolinska Huddinge

Sammanfattning januari–mars 2014

• Hyresintäkterna uppgick till 487 mkr (484).
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 168 mkr (146).
  • Värdeförändringar på fastigheterna uppgick till -35 mkr (13) och värdeförändringar på derivat uppgick till -167 mkr (110).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -127 mkr (152).
  • Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 23 568 mkr (22 637).
  • I januari beslutades att Hemsö i samverkan med SveaNor ska uppföra ett utbildnings- och forskningscenter vid Karolinska Huddinge.
  • I februari förvärvades 15 vård- och äldreomsorgsfastigheter i Finland för 864 mkr vilka tillträddes i mars 2014.

–   Hemsö befäster sin närvaro i Finland genom förvärvet av 15 vård- och äldreomsorgsfastigheter. Vidare är det glädjande att Hemsö tillsammans med SveaNor ska uppföra ett utbildnings- och forskningscenter vid Karolinska Huddinge. Byggnationen är en del av Stockholmsregionens pågående satsningar inom Life Science och vi är stolta över att kunna möjliggöra detta säger Hemsös VD Per Berggren.

För fullständig rapport, se bifogad pdf.

Per Berggren, VD                        08-501 170 01

Eva Bång, CFO                            08-501 170 55

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att äga, förvalta och utveckla fastigheter för äldreboende, skola, vård och rättsväsende. Hemsö finns i 90 svenska kommuner, 15 tyska städer och sedan 2013 även i Finland. Vår vision är att vara den bästa fastighetsvärden för samhällsservice. Det innebär att vi ska skapa mervärde för våra kunder och vara den självklara fastighetspartnern för kommuner, landsting och privata operatörer. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal, stabila hyresgäster och starka ägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till närmare 23 miljarder kronor. Hemsö ägs av Tredje AP-fonden till 85% och av AB Sagax till 15%. Mer information på www.hemso.se

Hemsö befäster sin närvaro i Finland genom förvärvet av 15 vård- och äldreomsorgsfastigheter. Vidare är det glädjande att Hemsö tillsammans med SveaNor ska uppföra ett utbildnings- och forskningscenter vid Karolinska Huddinge. Byggnationen är en del av Stockholmsregionens pågående satsningar inom Life Science och vi är stolta över att kunna möjliggöra detta.
Per Berggren, VD Hemsö