Hemsö och Sveanor säljer fastigheten Princeton i Stockholm

Hemsö och Sveanor säljer den gemensamt ägda fastigheten Princeton 1 i Hagastaden i Stockholm. Det underliggande fastighetsvärdet uppgår till cirka 2,6 miljarder kronor.

Byggnaden är högklassig Life science-fastighet som är under uppförande och belägen invid Nya Karolinska Sjukhuset. Fastigheten omfattar 23 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta och beräknas inflyttningsklar 2021. Hyresavtal har tecknats med Raysearch Laboratories samt Region Stockholm.

‒ Försäljningen är ett naturligt steg då byggnaden är en kontorsfastighet som inte uppfyller Hemsös kriterier för definitionen av en samhällsfastighet. Vi är också nöjda med att vi fått en köpare som är en professionell och långsiktig ägare, säger Nils Styf, Hemsös VD.

Köpare är KLP Eiendom. Försäljningen sker i form av att Hemsö Life Holding AB och SveaNor JV Holding AB säljer av aktierna i Scandinavian Life Science AB som äger fastigheten. Frånträde sker i samband med färdigställande.

Nils Styf, VD                                                 08-501 170 01

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 55,0 miljarder kronor. Hemsö har sedan mars 2015 kreditbetyg A- från Standard & Poor´s. Mer information på www.hemso.se