Hemsö uppför äldreboende i Tyresö

Hemsö har förvärvat mark med tillhörande byggrätt i Tyresö utanför Stockholm för att uppföra ett äldreboende. Investeringsvärdet uppskattas till 168 miljoner kronor. Hyresgäst blir Vardaga som tecknat ett 15-årigt hyresavtal.

Säljare av fastigheten är Ambea, vars dotterbolag Vardaga kommer att driva äldreboendet. Förvärvet sker i form av en bolagsöverlåtelse och det totala investeringsvärdet uppgår till 168 miljoner kronor. Transaktionen är villkorad av att bygglov för äldreboendet erhålls. Den uthyrningsbara ytan, som är fullt uthyrd, uppgår till 4 300 kvadratmeter.

-          Vi fortsätter att satsa på vårt samarbete med Vardaga. Det nya äldreboendet, som ligger bredvid vårt befintliga gemensamma boende i det naturnära och lugna området i Tyresö, kommer att erbjuda ytterligare 63 vårdplatser, säger Fredrik Alvarsson, Projektutvecklingschef på Hemsö.

Byggnationen beräknas vara färdigställd till årsskiftet 2017/2018. Investeringen finansieras inom ramen för Hemsös löpande finansieringsverksamhet.

Informationen är sådan som Hemsö Fastighets AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 april 2016 klockan 08:00.

Per Berggren, VD                                                                               08-501 170 01
Fredrik Alvarsson, Regionchef Syd                                                    040-636 48 01

Per Berggren, VD Hemsö                                                                   08-501 170 01

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal, stabila hyresgäster och starka ägare. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 26,5 miljarder kronor. Hemsö har kreditbetyg A- från Standard & Poor´s. Mer information på www.hemso.se