Hemsö utvecklar äldreboende för Vardaga i Enköping

Hemsö har tecknat ett avtal med äldreomsorgsföretaget Vardaga om en nybyggnation av ett äldreboende i Enköping. Äldreboendet omfattar 54 lägenheter på totalt 4 100 kvadratmeter och hyreskontraktet är tecknat på 16 år. Totalinvesteringen beräknas uppgå till cirka 100 miljoner kronor.

Byggnaden uppförs enligt Miljöbyggnad Silver och Vardagas riktlinje för utformning av äldreboendemiljöer. Äldreboendet kommer förutom 54 lägenheter även att rymma ett SPA, en anhöriglägenhet och en inspirerande och funktionell utemiljö.

– Vi har en bra dialog med Vardaga och har tidigare med gott resultat byggt åt dem bland annat i Gävle, säger Jonas Jalkander, Regionchef Nord, Hemsö.

Äldreboendet beräknas vara klart hösten 2018. Investeringen finansieras inom ramen för Hemsös löpande finansieringsverksamhet.

Jonas Jalkander, Regionchef Nord         08-501 170 23

Per Berggren, VD Hemsö                       08-501 170 01

Informationen är sådan som Hemsö Fastighets AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 juli 2016 klockan 08:00.

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 27,9 miljarder kronor. Hemsö har sedan mars 2015 kreditbetyg A- från Standard & Poor´s.