Hemsös ägare tillför ytterligare 1 miljard kronor i eget kapital

Hemsös ägare har beslutat att tillföra ytterligare 1 miljard kronor i eget kapital för att öka investeringskapaciteten med bibehållen kapitalstruktur. Kapitalet kommer att tillskjutas under tredje kvartalet 2021.

− Räknas årets kapitalinjektion in har Hemsös ägare sedan 2019 tillfört 3 miljarder kronor vilket möjliggjort nya investeringar i framför allt produktion av nya skolor och äldreboenden. Under 2019 och 2020 har Hemsö totalt investerat över 13 miljarder kronor i social infrastruktur samtidigt som bolagets belåningsgrad har sjunkit. Detta hade inte varit möjligt utan det starka och långsiktiga stöd vi får från våra ägare, säger Rutger Källén, vice vd och CFO på Hemsö.

Nils Styf, vd                                                                 08-501 170 01
Rutger Källén, vice vd och CFO                                  08-501 170 35

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 65,5 miljarder kronor. Hemsö har sedan mars 2015 kreditbetyg A- från Standard & Poor´s och sedan mars 2021 kreditbetyg A+ från Fitch Ratings. Mer information på www.hemso.se