Hemsös delägda dotterbolag hyr ut 13 000 kvm i Life science-fastighet i Hagastaden

Ett 10-årigt hyresavtal om 13 000 kvadratmeter har tecknats med Raysearch Laboratories i fastigheten Princeton 1, Stockholm. Fastigheten är under uppförande och belägen invid Nya Karolinska Sjukhuset. Projektet bedrivs i ett samarbete med Vitartes.

Raysearch är ett medicintekniskt företag som utvecklar mjukvarulösningar för cancervården. Fastigheten Princeton 1 är under uppförande och beräknas inflyttningsklar 2021. Fastigheten omfattar 22 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta. I början av året tecknades ett hyresavtal om 7 000 kvadratmeter med Region Stockholm. Fastigheten är därmed till 94 % uthyrd.

‒ Det är glädjande att vi genom vårt samarbete med Vitartes medverkar till att skapa ännu en högklassig Life science-fastighet i området och tecknar långa hyresavtal med stabila hyresgäster, säger Nils Styf VD på Hemsö.

Hemsö utvecklar sedan tidigare fastigheten Patienten 1 i Solna med S:t Eriks ögonklinik som största hyresgäst. Patienten 1 är belägen invid Princeton 1 och beräknas färdigställd 2020. Även det projektet bedrivs i ett samarbete med Vitartes. Hemsö avyttrade i december 2018 Hemsös aktiepost i Vitartes till SveaNor. Hemsö kvarstår dock som delägare och samarbetspart med Vitartes i projekt Patienten 1 och Princeton 1 i Hagastaden.

Nils Styf, VD                                                 08-501 170 01

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 51,6 miljarder kronor. Hemsö har kreditbetyg A- från Standard & Poor´s. Mer information på www.hemso.se