Hemsös klimatmål godkända av SBTi

Hemsö har satt klimatmålet att uppnå nettonoll-utsläpp av växthusgaser till år 2040 i hela värdekedjan. Science Based Targets initiative, SBTi, har validerat klimatmålet utifrån sin Net Zero-standard och Hemsö blir därmed det första fastighetsbolaget i Sverige att få denna validering.

Hemsös klimatmål inkluderar scope 3, vilket omfattar utsläpp i hela värdekedjan kopplade till Hemsös verksamhet.

-Hemsö har höga ambitioner. Vi har satt ett utmanande mål som vi är fast beslutna att uppnå. SBTi:s validering av målet är en viktig milstolpe och en bekräftelse på att vi är på rätt väg, säger Karolina Brick, hållbarhetschef på Hemsö.

Hemsö arbetar med ett antal konkreta åtgärder för att nå målet. Bland annat genomförs klimatberäkningar i samtliga projekt för att minska klimatpåverkan med 30 procent jämfört med Boverkets referensvärden. I befintligt bestånd genomförs omfattande insatser för energieffektivisering och vi ökar volymen av återbruk vid både nyproduktion och ombyggnation.

-Vi utvärderar alltid möjligheten att bygga om i stället för att utveckla nytt. Vid nyproduktion har vi ett livscykelperspektiv och planerar långsiktigt med fokus på hållbara och cirkulära materialval, säger Karolina Brick.

Hemsö var det första företaget att certifiera ett äldreboende enligt NollCO2, Sköndalsvillan i Tyresö. Ektorps skola i Nacka och ett äldreboende i Bredäng är pågående byggnationer med målsättningen att även dessa ska utvecklas i enlighet med kriterierna för NollCO2-certifiering. I Campus Polacksbacken i Uppsala står återbruk i fokus. Första etappen, den kommunala gymnasieskolan Lundellska, färdigställdes nyligen och visar på 85 procent lägre klimatpåverkan jämfört med att bygga en ny skola.

Scienced Based Targets initiative (SBTi) är ett initiativ som drivs av internationella expertorganisationer. Läs mer här: Companies taking action - Science Based Targets

Karolina Brick, hållbarhetschef                                                        08-501 171 40
Karin Sundh, kommunikation                                                           08-501 171 02

Hemsö är Sveriges ledande ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 84,4 miljarder kronor. Hemsö har sedan mars 2015 kreditbetyg A- från Standard & Poor´s och sedan mars 2021 kreditbetyg A+ från Fitch Ratings. Mer information på www.hemso.se