Per Berggren har utsetts till VD för Hemsö

Pressmeddelande 2010-05-21

Hemsö Fastighets AB är ledande inom publika fastigheter i Sverige och ägs till lika delar av Kungsleden och Tredje AP-fonden. Beståndet utgörs huvudsakligen av fastigheter för äldreboende, vård och skola med spridning i stora delar av Sverige. Hemsö är ett resultat av den affär som slutfördes i april 2009. Mer information om affären finns att läsa på kungsleden.se. I det gemensamt ägda bolaget Hemsö har nu Per Berggren utsetts till VD. Per Berggren har sedan oktober 2005 varit VD för Jernhusen AB. Han har en gedigen erfarenhet från fastighetsbranschen med roller i ledande befattning från bland annat Wihlborgs, Fabege, Drott och Skanska Fastigheter. Per Berggren har arbetat med exploateringsfrågor och utvecklingsprojekt i många av Sveriges kommuner. Han har en omfattande erfarenhet av att arbeta mot den offentliga sektorn samt i bolag med publik profil. Per Berggren har ett brett kontaktnät och är en välkänd profil inom fastighets-branschen. Berggren tillträder tjänsten som VD för Hemsö Fastighets AB under hösten 2010. ”Det känns väldigt bra att vi landat i en person med ett stort fastighetskunnande och bred erfarenhet av verksamhetsutveckling. Jag är övertygad om att vi kommer att dra nytta av Pers kunnande och breda kontaktnät”, säger Hemsös styrelseordförande Håkan Bryngelson, i en kommentar.