Sagax köper 15 procent av aktierna i Hemsö

Tredje AP-fonden och Sagax har idag träffat en överenskommelse om att bilda ett gemensamt bolag, Hemsö Intressenter AB. Detta bolag ägs till lika delar av Tredje AP-fonden och Sagax. Hemsö Intressenter AB kommer att förvärva 30 % av Hemsö Fastighets AB från Tredje AP-fonden. Tredje AP-fonden kvarstår som direktägare till resterande 70 % av Hemsö Fastighets AB. Affären innebär sammantaget att Sagax äger 15% av Hemsö och Tredje AP-fonden 85%.

-       Sagax VD har varit ledamot i Hemsös styrelse sedan Hemsö bildades och jag ser det som ett förtroende att Sagax nu går in som delägare säger Per Berggren, VD Hemsö Fastighets AB.

Per Berggren, VD                                                        08-501 170 01

Hemsö äger, förvaltar och utvecklar fastigheter för samhällsservice inom fastighetskategorierna äldreboende, skola, vård och rättsväsende. Det totala marknadsvärdet är per q1 2013 är drygt 21 miljarder kronor fördelat på närmare 350 fastigheter i Sverige och Tyskland. Hemsö har över 90 medarbetare på ett tjugotal kontor. Mer information på www.hemso.se

Sagax köper 15% av Hemsö.

Sagax VD har varit ledamot i Hemsös styrelse sedan Hemsö bildades och jag ser det som ett förtroende att Sagax nu går in som delägare.
Per Berggren, VD Hemsö Fastighets AB