8 % försäljningstillväxt i jämförbara enheter under kvartalet.

Andra kvartalet (april 2012 – juni 2012)

• Nettoomsättningen uppgick till 203,7 (201,4) Mkr.
  • Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 8 (0) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till -29,0 (-57,6) Mkr, varav 0 (5,4) Mkr i engångskostnader.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -30,4 (-59,6) Mkr.
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till -50,2 (-37,6) Mkr.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 59,0 (53,3) procent.

Delårsperioden (januari 2012 – juni 2012)

• Nettoomsättningen uppgick till 400,0 (388,7) Mkr.
  • Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 11 (-12) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till -65,0 (-107,4) Mkr, varav engångskostnader belastar resultatet med 0 (7,5) Mkr.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -67,7 (-113,4) Mkr.
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till -101,9 (-163,5) Mkr.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 57,2 (55,0) procent.

Nettoomsättningen under det andra kvartalet ökar trots färre antal butiker och en omfattande utförsäljning under april månad 2011. Det har möjligtgjorts genom en fortsatt stark försäljningsutveckling i samtliga av Hemtex marknader. I Sverige uppgick försäljningsutvecklingen i jämförbara butiker till 7 procent, i Finland till 18 procent och i Estland till 24 procent. Även bruttovinstmarginalen har förstärkts jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Tillsammans med de genomförda effektiviseringsåtgärderna har det negativa rörelseresultatet därmed nästan halverats.

Även om jag är stolt över att för fjärde kvartalet i rad kunna presentera en positiv försäljningsutveckling finns det fortfarande en stor förbättringspotential. Det handlar nu om att stödja och förstärka trendbrottet i försäljningen med fortsatt förädling av konceptet. Detta innebär en tydlig och trovärdig kommunikation samt fortsatt utveckling av sortimentet. Vidare krävs hög och kunnig servicenivå i butik och på nätet samt effektiv inköpsprocess och distribution. Den pågående övergången till det nya inköpssamarbetet med ICA Global Sourcing kommer att spela en viktig roll i det arbetet.

Därutöver görs plattformen för den växande e-handeln nu om för att bättre tillgodose kundernas behov av service och användarvänlighet. Vi har även ingått ett annonssamarbete med tidningen Expressen i syfte att öka inspirationsgraden till att oftare förnya hemmet och vi har bytt läge på ett mindre antal Hemtexbutiker. Webb-TV-programmet ”Det knackar”, som börjar sändas i början av september, är ett annat exempel på genomförda marknadsåtgärder.

Peder Larsson, tf VD och koncernchef

Peder Larsson, tf VD och koncernchef

Ulf Segerström, ekonomi- och finanschef

Manuel Ferrer, pressansvarig Hemtex: 0706-66 02 59