• Hemtex AB/

Aktieägarna i Hemtex AB (publ), org.nr. 556132-7056, kallas härmed till extra bolagsstämma tisdagen den 21 april 2009.

ANMÄLAN
Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman skall dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB (tidigare VPC AB) förda aktieboken onsdagen den 15 april 2009, dels göra anmälan till bolaget senast kl. 16.00 onsdagen den 15 april 2009 under adress Hemtex AB, Bolagsstämma, Box 495, 503 13 Borås eller fax 033 - 20 69 91 eller via e-post ir@hemtex.se. Vid anmälan bör uppges namn, person-/organisationsnummer, aktieinnehav, adress, telefonnummer dagtid och uppgift om eventuella biträden samt i förekommande fall uppgift om ombud eller ställföreträdare. Till anmälan bör även i förekommande fall, t.ex. för juridisk person, bifogas fullständiga behörighetshandlingar såsom registreringsbevis eller motsvarande. Registreringsbevis får inte vara äldre än ett år.

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade måste, för att äga rätt att delta i årsstämman, tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn. Aktieägare som önskar sådan omregistrering måste underrätta sin förvaltare om detta i god tid före onsdagen den 15 april 2009, då sådan omregistrering skall vara verkställd.

Ombud mm
Aktieägare som företräds genom ombud skall utfärda dagtecknad fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdas av juridisk person skall bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande för den juridiska personen bifogas. Fullmakten och registreringsbeviset får inte vara äldre än ett år. Fullmakten i original samt eventuellt registreringsbevis bör i god tid före stämman insändas per brev till bolaget på ovan angiven adress.

TID OCH PLATS
Tisdagen den 21 april 2009, klockan 16.30, i bolagets lokaler på adressen Druveforsvägen 8, 504 33 Borås.

Förslag till dagordning
1. Stämmans öppnande
2. Val av ordförande vid stämman
3. Upprättande och godkännande av röstlängd
4. Godkännande av dagordningen
5. Val av justerare
6. Prövning om stämman blivit behörigen sammankallad
7. Beslut om godkännande av nyemission av aktier
8. Stämmans avslutande

FÖRLAG TILL BESLUT

Beslut om godkännande av nyemission av aktier (Punkt 7)
Styrelsen föreslår att den extra bolagsstämman beslutar att godkänna styrelsens beslut av
den 6 april 2009 att öka bolagets aktiekapital genom nyemission med företrädesrätt för
aktieägarna på i huvudsak nedan angivna villkor.
Bolagets styrelse bemyndigas att senast den 17 april 2009 besluta om vilket belopp som bolagets aktiekapital skall ökas med, det antal aktier som skall ges ut och vilket belopp som ska betalas för varje ny aktie.

Samtliga aktieägare i bolaget ska ha företrädesrätt att teckna de nya aktierna i förhållande till det antal aktier de äger. Om inte samtliga aktier tecknats med stöd av teckningsrätter ska styrelsen besluta om tilldelning av aktier tecknade utan teckningsrätter varvid tilldelning
i första hand ska ske till dem som tecknat aktier med stöd av teckningsrätter, oavsett om tecknaren var aktieägare på avstämningsdagen eller inte, och, vid överteckning, i förhållande till det antal teckningsrätter som utnyttjats för teckning av aktier och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning, och tilldelning i andra hand ska ske till andra som anmält sig för teckning utan stöd av teckningsrätter och, för det fall dessa inte kan erhålla full tilldelning, i förhållande till det antal aktier som var och en anmält för teckning och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning, och tilldelning i tredje hand ska ske till emissionsgaranten.

Avstämningsdag för erhållande av teckningsrätter skall vara torsdagen den 24 april 2009.

Teckning av nya aktier med stöd av teckningsrätter ska ske genom kontant betalning under tiden från och med den 29 april 2009 till och med den 13 maj 2009.

Anmälan om teckning av aktier utan stöd av teckningsrätter ska ske under samma tid. Teckning ska i sådana fall ske på särskild teckningslista. Betalning för aktier som tecknas utan stöd av teckningsrätter ska erläggas kontant och inom den tid som anges i beskedet om tilldelning dock senast sjätte bankdagen efter styrelsens beslut om tilldelning.

De nya aktierna medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för
utdelning som infaller närmast efter det att de nya aktierna registrerats hos Bolagsverket.

Verkställande direktören eller den som verkställande direktören utser bemyndigas att vidta de smärre förändringar i beslutet som kan visa sig erforderliga i samband med registreringen av beslutet hos Bolagsverket och Euroclear Sweden AB.

Hakon Invest AB har åtagit sig att garantera totalt 42 procent av nyemissionen, vilket kan medföra att Hakon Invest AB tecknar sig för fler aktier än sin pro rata-andel. Hakon Invest AB innehar för närvarande cirka 26,4 procent av rösterna och aktierna i bolaget. Om nyemissionen inte fulltecknas med stöd av teckningsrätter, kan Hakon Invest AB efter nyemissionen, till följd av sitt garantiåtagande, komma att inneha högst cirka 53,5 procent av rösterna och av aktierna i bolaget. Hakon Invest AB har av Aktiemarknadsnämnden erhållit undantag från budplikt i händelse av att Hakon Invest AB:s aktieinnehav i bolaget genom teckning i nyemissionen skulle uppgå till 30 procent eller mer av röstetalet i bolaget. Ett villkor för Aktiemarknadsnämndens beslut att medge Hakon Invest AB undantag från budplikten är att emissionsbeslutet godkänns av den extra bolagsstämman med minst två tredjedelar av såväl avgivna röster som företrädda aktier vid stämman, med bortseende från de aktier som innehas och på stämman företräds av Hakon Invest AB.

ÖVRIGT
Styrelsens fullständiga förslag enligt punkt 7 ovan samt handlingar enligt 13 kap. 6 §
aktiebolagslagen (2005:551) kommer från och med den 7 april 2009 att hållas tillgängliga på bolagets kontor, på bolagets webbplats, www.hemtex.com/sv/ir, samt skickas till de aktieägare som så begär och uppger sin adress.

Antal aktier och röster
Per avstämningsdagen för rätt att deltaga i årsstämman, onsdagen den 15 april 2009, uppgår det totala antalet aktier och röster i bolaget till 29 337 400.

Borås i april 2009

Hemtex AB (publ)