Delårsrapport 1 maj - 31 oktober 2009

Rörelseresultatet uppgick till -87,0 Mkr

Delårsperioden (maj 2009-oktober 2009) • Nettoomsättningen uppgick till 585,3 (661,8) Mkr, vilket är en minskning med 12 procent jämfört med föregående år. I koncernens jämförbara butiker minskade försäljningen med 13 procent (-19). • Resultatet efter skatt uppgick till -76,7 (-0,3) Mkr. Resultatet per aktie före utspädning uppgick till -1,95 (-0,01) kronor. • Kassaflödet efter investeringar uppgick till -79,7 (-54,3) Mkr. • Kostnader av engångskaraktär har belastat rörelseresultatet med 20,5 (0,0) Mkr. Andra kvartalet (augusti 2009-oktober 2009) • Nettoomsättningen sjönk till 268,4 (309,1) Mkr, vilket är en minskning med 13 procent jämfört med föregående år. I koncernens jämförbara butiker minskade försäljningen med 12 procent (-25). • Resultatet efter skatt uppgick till -41,5 (-6,7) Mkr. Resultatet per aktie före utspädning uppgick till -1,01 (-0,23) kronor. • Implementeringen av den nya affärsplanen fortgår. Den ska på sikt förbättra rörelsemarginalen till 13-15 procent. Sortimentet har minskat med 40 procent och nio butiker stängdes. Kostnader av engångskaraktär har belastat rörelseresultatet med 11,9 (0,0) Mkr. VD KOMMENTAR Hemtex utmaningar på hemtextilmarknaden har under året varit många. Dels har konsumenternas köpvilja minskat i spåren av konjunkturavmattningen, dels har den nödvändiga förändringen av prisstrategin och kommunikationen påverkat försäljningen negativt på kort sikt. Under andra kvartalet (augusti – oktober) verksamhetsåret 2009/2010 minskade därför försäljningen med 13 procent och resultatet efter skatt blev -41,5 (-6,7) Mkr. Bruttovinstmarginalen uppgick till 59,4 (59,7) procent och varulagret var vid utgången av kvartalet drygt 10 procent lägre än vid motsvarande tidpunkt föregående år. Arbetet med att öka försäljningen har förstås högsta prioritet. Vi har minskat vårt sortiment med upp till 40 procent vilket har tydliggjort vårt erbjudande till kund och gjort våra butiker mer spännande. Vår nya höstkollektion levde däremot inte upp till förväntningarna och i samband med lanseringen startade vi den nya reklamkampanjen ”Mindre Rea – Bättre priser” för att kommunicera vår ändrade prisstrategi och våra sänkta priser. Koncentrationen av sortimentet är samtidigt en åtgärd som successivt möjliggör skärpta inköp, enklare distribution, lagring och butikshantering. Vi ser dessutom att konkurrensen på den svenska hemtextilmarknaden hårdnat samtidigt som intresset för hemtextil letat sig ner i åldrarna. För Hemtex innebär det två saker, att vi måste bli tydligare mot konsumenten och kunna erbjuda ett attraktivare sortiment. I enlighet med den nya affärsplanen byter vi därför kostym under 2010 med ett successivt förändrat sortiment och en ny identitet. I maj presenteras nya produkter som kommer att bygga på tre tydliga stilar. Ett helt nytt sortiment lanseras sedan under hösten i samband med att Hemtex öppnar tre nya modellbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö - samtliga klädda enligt Hemtex nya koncept. För att ge ökad plats åt det nya sortimentet genomför vi under december månad en inventering av butikslagret med syfte att identifiera äldre produkter samt ge underlag för en korrekt inkuransbedömning. Dessa produkter kommer sedan att skänkas till välgörenhetsorganisationen Human Bridge Arbetet med att konsolidera butiksverksamheten och minska antalet butiker fortsätter. Under andra kvartalet stängdes nio butiker, varav fem egna och fyra ägda av franchisetagare. Endast en ny butik öppnades, på Liljeholmen i Stockholm. Även om vi ska utnyttja lågkonjunkturen och lägre hyresnivåer för att expandera i bra lägen om tillfälle ges så ser vi en nettominskning av antalet butiker under verksamhetsåret. I början av december fanns 213 Hemtexbutiker, vilket är en minskning med sju butiker jämfört med samma tidpunkt 2008. Arbetet med att se över butiksbeståndet kommer att leda till att antalet butiker fortsätter att minska något under kommande kvartal. För att öka butiksperspektivet och effektivisera samordningen i företaget inrättar vi från årsskiftet ett så kallat butiksråd. I rådet samlas butikschefer från hela landet med affärsledningen och utgör därmed ett kvalitetsorgan som prövar att allt vi gör i företaget har ett tydligt butiks- och kundfokus. Neddragningen och förändringen av sortimentet, den nya pris- och sortimentsstrategin, konsolideringen av butiksstrukturen och en ökad kostnadskontroll är åtgärder i vår nya affärsplan som inom en treårsperiod ska förbättra rörelsemarginalen till 13-15 procent. Hemtex har ett starkt varumärke och är ledande inom sitt segment. Ett starkt ledarskap tillsammans med starka ägare är nödvändigt för att utveckla verksamheten och genomdriva den nödvändiga omställningen. Efter bara en månad i min nya roll är det tydligt att Hemtex står inför stora utmaningar, men jag kan också se vilken potential som finns i koncernen. Nu gäller handlingskraft och initiativförmåga för att vända den vikande trenden och återta tappad försäljning och lönsamhet. Målsättningen är därför tydlig: vi ska erbjuda ett attraktivt och tydligt sortiment till en bredare målgrupp. Alla ska helt enkelt ha råd med hemkänsla. Erik Gumabon, VD och koncernchef