Delårsrapport 1 Maj 2008 – 31 Januari 2009

Rörelseresultatet uppgick till 27,6 Mkr

Delårsperioden (maj 2008–januari 2009)

• Nettoomsättningen uppgick till 1 118,2 (1 284,1) Mkr, vilket är en minskning med 13 procent jämfört med föregående år. I koncernens jämförbara butiker minskade försäljningen med 19 procent (-3).
• Resultatet efter skatt uppgick till 13,3 (120,0) Mkr. Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 0,45 (4,13) kronor.
• Koncernen etablerade 11 (19) nya butiker. Fyra franchisebutiker öppnades.

Tredje kvartalet (november 2008–januari 2009)

• Nettoomsättningen uppgick till 456,4 (523,2) Mkr, vilket är en minskning med 13 procent jämfört med föregående år. I koncernens jämförbara butiker minskade försäljningen med 18 procent (-5).
• Resultatet efter skatt uppgick till 13,6 (61,5) Mkr. Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 0,46 (2,10) kronor.
• Koncernen etablerade 3 (9) nya butiker. En franchisebutik öppnades.

VD KOMMENTAR

Den svaga utvecklingen, avseende försäljningen, inom Hemtex fortsatte under det tredje kvartalet (november – januari). De sämre tiderna har tydligt påverkat konsumenternas vilja att spendera och försäljningen var mycket svag på samtliga marknader, med fortsatt resultattapp som följd. Under perioden var december den starkaste månaden medan januari uppvisade den klart svagaste utvecklingen. För perioden november – januari innebar detta att försäljningen minskade med 13 procent jämfört med föregående år och att rörelseresultatet kraftigt försvagades.

Styrelsen har initierat en rad åtgärder för att återta tappad konkurrenskraft och föra Hemtex tillbaka till lönsamhet och tillväxt, både i ett kort- och långsiktigt perspektiv.

• Inom koncernen pågår ett kostnadsbesparings- och effektiviseringsprogram vilket har reducerat kostnaderna i jämförbar butik med minst 35 Mkr under verksamhetsåret. Drygt ett tiotal butiker är under bevakning för eventuell avyttring eller stängning. Vi har sänkt etableringstakten för innevarande verksamhetsår och ser i koncernen ingen nettoökning av butiker under nästa verksamhetsår.

• Under kvartalet fortsatte den viktiga anpassningen av kunderbjudandet som innebär att Hemtex, över tid, ska stå för såväl starka priserbjudanden som inspiration runt heminredning. Konceptet ”Enkla förändringar” har rönt positivt gensvar och satsningen kommer att fortsätta. En kontinuerlig utvärdering och anpassning till rådande marknadsförusättningar sker för att justera det svaga utfallet avseende försäljningen de senaste månaderna.

• Den svaga försäljningsutvecklingen har medfört en kraftigt ökad kostnadsandel, en utveckling vilken trots besparingsprogram ej kunnat vändas under perioden.

Bruttovinstmarginalen försvagades under tredje kvartalet och uppgår till 52,5 procent (55,5). För delårsperioden maj 2008– januari 2009 uppgick bruttovinstmarginalen till 54,3 procent (54,3). Varulagret är väsentligt lägre än vid motsvarande tidpunkt föregående år.

Hemtex har ett starkt varumärke, starkt butiksnät och engagerad och kompetent personal. Här finns en betydande potential för att förbättra kedjans lönsamhet. Sortiments-, pris- och kommunikationsstrategier ska utvecklas för att realisera den potentialen.

Kia Orback Pettersson,
Styrelseledamot och under kvartalet tillförordnad VD