Extra bolagsstämma i Hemtex godkände nyemission

Den extra bolagsstämman i Hemtex AB (publ) godkände idag styrelsens beslut från den 6 april 2009 om nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Villkoren för emissionen, som fastställdes av styrelsen den 17 april 2009, innebär att aktieägare har företrädesrätt att teckna två nya aktier för varje femtal befintliga aktier. Teckningskursen är 14 kronor per aktie, vilket motsvarar en emissionslikvid om cirka 164 Mkr.

Om inte samtliga aktier tecknats med stöd av teckningsrätter ska styrelsen besluta om tilldelning av aktier tecknade utan teckningsrätter. Tilldelning ska i första hand ske till dem som tecknat aktier med stöd av teckningsrätter, oavsett om tecknaren var aktieägare på avstämningsdagen eller inte, och, vid överteckning, i förhållande till det antal teckningsrätter som utnyttjats för teckning av aktier och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning. I andra hand ska tilldelning ske till andra som anmält sig för teckning utan stöd av teckningsrätter och, för det fall dessa inte kan erhålla full tilldelning, i förhållande till det antal aktier som var och en anmält för teckning och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning. I tredje hand ska tilldelning ske till emissionsgaranten, Hakon Invest AB.

Emissionen medför att bolagets aktiekapital ökar med högst 29 337 400 kronor och högsta antalet nyemitterade aktier är 11 734 960 stycken.

Avstämningsdag vid Euroclear Sweden AB för deltagande i nyemissionen är den 24 april 2009. Sista dag för handel inklusive rätt till deltagande i nyemissionen är den 21 april 2009. Prospektet beräknas komma att distribueras omkring den 27 april 2009. Teckning ska ske under perioden från och med den 29 april till och med den 13 maj 2009, eller sådant senare datum som styrelsen bestämmer.

Finansiella och juridiska rådgivare

Swedbank Markets är finansiella rådgivare och Gernandt & Danielsson är legala rådgivare till Hemtex.