Fortsatt positiv försäljningsutveckling

Första kvartalet (januari 2012 – mars 2012)

Nettoomsättningen uppgick till 196,4 (187,3) Mkr.

Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 15 (-23) procent.

Rörelseresultatet uppgick till -36,0 (-49,9) Mkr, varav 0 (2,1) Mkr i engångskostnader.

Resultatet efter skatt uppgick till -37,3 (-53,7) Mkr.

Kassaflöde efter investeringar uppgick till -51,7 (-125,9) Mkr.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 55,4 (56,9) procent.

2012 har börjat i samma positiva trend som den föregående halvårsperioden. Försäljningsutvecklingen i jämförbara butiker har förstärkts under kvartalet och uppgick till 13 procent i Sverige samt 23 procent i Finland. Det medför att nettoomsättningen ökade med 4,9 procent under perioden. Förbättringen är naturligtvis oerhört glädjande och ger ytterligare kraft i det pågående omställningsarbetet mot en varaktig lönsamhet.

Den genomförda utförsäljningen av julsortimentet har gått enligt förväntningarna och bruttovinstmarginalen är på en fortsatt god nivå. Förhoppningsvis kan vi nu även se slutet på ett kraftigt negativt år för svensk heminredningshandel. Enligt Handelns Utredningsinstituts detaljhandelsindex har marknaden ökat med 0,6 procent i kalenderkorrigerade priser. Jag vill dock understryka att marknadsläget är svårbedömt och vi kan därför inte förvänta oss en positiv draghjälp i ett kortare perspektiv.

På sortimentsområdet fortsätter vi arbetet med att bredda och stärka kunderbjudandet. Under kvartalet har vi bland annat fortsatt lanseringen av Karin Larssons mönstertyger och Design House Stockholms accessoarskollektion. Den bredare mixen av egen design och externa varumärken bidrar till att öka inspirationsgraden till att oftare förnya hemmet. För att ytterligare förstärka marknadsinsatserna har vi förutom den unika satsningen på webb-TV-programmet ”Det knackar” även inlett ett exklusivt samarbete med programledaren och inredningsprofilen Mija Kinning, som nu syns i butikerna.

Sammanfattningsvis: Det positiva trendbrottet i försäljningen håller i sig trots ett osäkert marknadsläge.

Peder Larsson, tf VD och koncernchef

Peder Larsson, tf VD och koncernchef

Ulf Segerström, ekonomi- och finanschef

Manuel Ferrer, pressansvarig Hemtex: 0706-66 02 59