Hemtex antar mål om mer hållbar bomull

Nu antar Hemtex nya mål när det gäller hållbarhet. År 2020 ska Hemtex bomull komma från mer hållbara källor.

Det innebär att Nordens ledande detaljhandelskedja för hemtextilier tar ännu ett viktigt steg i utvecklingen mot ett mer hållbart sortiment.

– Det här är ett viktigt mål för oss och ett sätt att värna om både människor och miljö, säger Petra Pettersson, ansvarig för hållbarhetsfrågor på Hemtex.

Bomull är det material som dominerar inköpen och den enskilt viktigaste råvaran för Hemtex. För att bidra till en mer hållbar bomullsproduktion är Hemtex sedan 2007 medlemmar i organisationen Better Cotton Initiative, BCI, som verkar för att göra den storskaliga bomullsproduktionen mer hållbar med avseende på såväl miljö som ekonomiska och sociala faktorer.

– Better Cotton är det främsta verktyget för att Hemtex bomull ska komma från mer hållbara källor. Självklart tittar vi även på andra hållbara material som ekologisk och återvunnen bomull, men även andra mer hållbara fibrer såsom lyocell, säger Petra Pettersson. Vårt mål är satt till 2020, men vi kommer redan dessförinnan att jobba på att synliggöra dessa produkter mer för våra kunder.

Läs mer om BCI och Hemtex övriga hållbarhetsarbete på Hemtex webbplats.

För ytterligare information, kontakta Hemtex CSR-ansvarig Petra Pettersson, 033-20 69 36 eller presschef Manuel Ferrer, 070–666 02 59