Hemtex befäster sin ledande ställning i Sverige

Under de första nio månaderna 2006 har Hemtex, Nordens ledande hemtextilkedja, bibehållit en stark försäljningsutveckling och befäst sin position som ledande på den växande svenska marknaden för hemtextilier.

De senaste siffrorna från marknadsundersökningsföretaget GfK visar att Hemtex andel av den totala hemtextilmarknaden i Sverige steg till 30,9 procent under perioden januari till och med september. Det är en ökning med 5,0 procentenheter, jämfört med samma period 2005. För den senaste tolvmånadersperioden, oktober 2005 – september 2006, uppgår marknadsandelen till 28,9 procent.

”Vi noterar framgångar över hela linjen, en tydlig signal om att kunderna inspireras av våra produkter och uppskattar våra erbjudanden. Den största ökningen har vi haft på dukar samt badlakan och handdukar, men även gardinerna har sålt mycket bra. Sedan tidigare är vi klar etta på bäddlinne, och även där har vi fortsatt att öka marknadsandelarna”, säger Hemtex VD, Anders Jansson.