Hemtex har 23,7 procent av den svenska marknaden

Hemtex är marknadsledare på den svenska marknaden för hemtextilier men har under första halvåret 2009 tappat andelar. Under januari - juni 2009 har den svenska marknaden för hemtextilier minskat med 3 procent enligt de senaste siffrorna från marknadsundersökningsföretaget GfK. Av undersökningen framgår att en tydlig ökning har skett för andelen hemtextil som säljs via lågprisvaruhus.

Mätt över de senaste tolv månaderna juli 2008 – juni 2009 visar mätningen att Hemtex marknadsandel uppgick till 23,7 procent under perioden att jämföra med 27,4 procent vid samma tidsperiod föregående år. Närmaste konkurrenter hade 13,0 respektive 10,2 procent vilket är marginellt bättre än vid tidigare mätning. ”Första halvåret av 2009 har som tidigare kunnat konstaterats inletts med en svag efterfrågan för hemtextila produkter. Effekten av det kraftiga omställningsprogram vi under våren har arbetat med har ännu inte fått genomslag. Vi räknar dock med en något starkare försäljningsutveckling under andra halvåret 2009 i takt med genomförandet av bolagets strategier – främst inom sortiment, inköp och kommunikation”, säger Hemtex VD, Göran Ydstrand. Hemtex har under 2009 tappat andelar inom flera olika produktområden inom hemtextilen dock främst inom produktgrupperna sängkläder och gardiner. Inom grupperna badlakan och handdukar har Hemtex haft en positiv utveckling och ökat marknadsandelarna. Hemtex delårsrapport för perioden maj - juli 2009 publiceras onsdagen den 2 september 2009.