Hemtex marknadsandel i Sverige 28,4 procent

Hemtex, Nordens ledande hemtextilkedja, har fortsatt en stark ställning som ledare på den svenska marknaden för hemtextilier under 2007.

För helåret uppgick marknadsandelen till 28,4 procent av den totala marknaden. Det är 2,7 procentenheter lägre än 2006 års all time high på hela 31,1 procent. Det visar den senaste undersökningen från marknadsundersökningsföretaget GfK.

Hemtex marknadsandel utvecklades svagare under andra halvåret och uppgick till 26,9 (31,7) procent. Samtidigt visar siffrorna att den svenska hemtextilmarknaden växte med cirka 7 procent i värde under året, med en avmattning i tillväxten under sista kvartalet. Hemtex marknadsandel under första halvåret var 30,5 (31,0) procent.

”Vi har tappat en del på de områden där vi tidigare varit tydliga med att erbjuda både volymvaror och ett flöde av nyheter. Orsaken till höstens svagare utveckling återfinns både i för höga volymer av varor, vilket lett till störningar i varuflödet till butik och i butiksomhändertagandet av vårt sortiment. Ett tydligt designinnehåll, kontinuerliga nyheter och inspirerande butiker är nyckelfaktorer för framgång och här satsar vi på allvar under 2008”, säger Hemtex VD, Anders Jansson.

Hemtex delårsrapport för perioden maj 2007 - januari 2008 publiceras torsdagen den 6 mars 2008.
Bokslutskommuniké för 2007/2008 publiceras den 12 juni 2008.