Hemtex nyemission övertecknad

Beräkningen av utfallet i Hemtex AB:s (publ)(”Hemtex”) nyemission visar att nyemissionen är övertecknad och vilket innebär att garantiåtagandet som har ingåtts inte behöver utnyttjas. Nyemissionen kommer att tillföra Hemtex cirka 164 Mkr före kostnader för emissionen.

99,3 procent av nyemissionen, motsvarande 11 658 080 aktier, har tecknats med stöd av teckningsrätter. Anmälan om teckning utan stöd av teckningsrätter gjordes om cirka 258,3 procent av emissionen, motsvarande 30 305 589 aktier. Nya aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter tilldelas de aktieägare som tecknat aktier med stöd av teckningsrätter, enligt principerna i det prospekt som publicerades den 27 april 2009. Ett meddelande skickas ut omkring den 20 maj 2009 för att bekräfta tilldelning av nya aktier till de tecknare som tecknade de nya aktierna utan stöd av teckningsrätter. ”Det känns väldigt uppmuntrande att Hemtex aktieägare till 100 procent har ställt upp i nyemissionen. Grunden för arbetet med att kraftfullt förbättra Hemtex lönsamhet är därmed lagd”, säger Hemtex styrelseordförande Mats Olsson. Som en följd av emissionen kommer antalet aktier i Hemtex att öka med 11 734 960 till 41 072 360 aktier. Aktiekapitalet ökar med 29 337 400 kronor till 102 680 900 kronor. Betalda tecknade aktier (”BTA”) handlas på NASDAQ OMX Stockholm till och med att delregistrering av de nya aktierna skett hos Bolagsverket. För det fall flera serier av BTA utfärdas kommer endast den första serien att handlas på NASDAQ OMX Stockholm. Ombokningen av BTA till nya aktier beräknas ske omkring den 28 maj 2009 och de nya aktierna avses bli föremål för handel på NASDAQ OMX Stockholm.