Hemtex redovisar ett rörelseresultat på 90 Mkr för tredje kvartalet

Hemtex delårsrapport för det tredje kvartalet, november 2007 – januari 2008, visar på en fortsatt stark utveckling för bruttovinstmarginalen, som steg till 55,5 (54,8) procent trots 22 Mkr i extrakostnader för hantering av varulager. Nettoomsättningen uppgick till 523,2 (501,2) Mkr, en ökning med fyra procent jämfört med föregående år. Försäljningen i koncernens jämförbara butiker minskade med 5 procent.

Under delårsperioden, maj 2007 – januari 2008, steg försäljningen totalt med 12 procent till 1 284,1 (1 147,8) Mkr. Rörelseresultatet uppgick till 174,3 (202,7) Mkr, vilket är en minskning med 14 procent och gav en rörelsemarginal på 13,6 (17,7) procent.

”Vi såg en avmattning för hemtextilmarknaden under det sista kvartalet för kalenderåret 2007 vilket också påverkade Hemtex. Vi ser dock kundernas positiva mottagande på de sex första Hemtex & More-butikerna och vårt breddade sortiment som de verktyg vi behöver för att nå fortsatt tillväxt. Med totalt 205 butiker vid februari månads utgång, finns det en god potential att öka omsättningen.”, säger Hemtex VD, Anders Jansson.

Koncernen öppnade totalt 19 nya butiker under delårsperioden, varav åtta i Sverige, fem i Finland, fyra i Norge, en i Danmark och en i Estland. Hemtex räknar med att etablera cirka 25 butiker under räkenskapsåret 2007/2008 inklusive franchisebutiker. Två franchisebutiker öppnades i Polen under delårsperioden. Hemtex ser goda möjligheter att växa på nya marknader, både med egna butiker och genom franchisebutiker, vilket för närvarande sker i Polen.