Hemtex utser ny ekonomi- och finanschef

Hemtex nuvarande ekonomi- och finanschef Tommy Svensson har efter närmare tio år på posten beslutat sig för att sluta. Till ny ekonomi- och finanschef har Hemtex utsett Ulf Segerström. Ulf Segerström tillträder tjänsten den 18 januari 2010 och kommer närmast från mejerikoncernen Milko. Där har han sedan 2005 arbetat som ekonomichef.

”Jag tillträdde posten i mars 2000 och har upplevt en fantastisk tid i koncernens utveckling av kompetens och börsfähighet, liksom i tillväxten av antal butiker och anställda. Det känns därför rätt i tid att söka nya utmaningar med de erfarenheter jag samlat i bagaget”, säger Tommy Svensson i en kommentar. Hemtex befinner sig i en omfattande förändringsprocess som innefattar en ny affärsstrategi liksom ett nytt kunderbjudande och koncept. Dessa strategiska satsningar kommer att ske under nästa år med sikte på att vända redovisade förluster till ökad lönsamhet. ”2010 blir förändringens år för Hemtex. Mot bakgrund av Tommy Svenssons beslut att sluta är det naturligt att överlåta ekonomi- och finansansvaret på en ny kraft med erfarenhet av liknande förändring som Hemtex nu går igenom. Det är framför allt Ulf Segerströms gedigna kunskaper i verksamhetskontroll och intäktsskapande åtgärder som gör honom lämplig för tjänsten”, säger Hemtex VD Erik Gumabon. Tommy Svensson lämnar sin tjänst vid årsskiftet och fram till Ulf Segerströms tillträde den 18 januari 2010 tillförordnas Hemtex koncerncontroller Esko Österbacka som ekonomi- och finanschef.