Hemtex utser ny VD och koncernchef

Styrelsen i Hemtex AB har beslutat att utse Göran Ydstrand till ny VD och Koncernchef.

Göran Ydstrand har arbetat för IKEA i 28 år. Under sin tid inom IKEA var Göran Ydstrand bland annat VD för den svenska verksamheten under fyra år, ansvarig för IKEA:s sortimentsutveckling av textilier under sex år samt VD för inköpsverksamheten i Asien, med placering i Singapore, under sex år. De senaste åren har Göran Ydstrand arbetat som rådgivare för Bergendahl & Son AB.

”Göran Ydstrand har bred kunskap om detaljhandel och har arbetat med sortiment, inköp och försäljning i Sverige såväl som internationellt. Han har stor branscherfarenhet från heminredning i allmänhet och textila produkter i synnerhet och ett ledarskap som kännetecknas av öppenhet och delaktighet. I styrelsen ser vi stora möjligheter för Hemtex att under Görans ledning utveckla Hemtex kunderbjudande såväl vad gäller konceptutveckling som driftsfrågor och därmed på sikt återställa lönsamhetsnivån till fastställda mål” säger Mats Olsson, ordförande i Hemtex AB.

”Hemtex är den ledande hemtextilaktören i Norden, ett spännande företag med en bra affärsidé. Jag ser goda utvecklings- och tillväxtmöjligheter för Hemtex och det skall bli stimulerande att ta sig an den utmaningen tillsammans med mina medarbetare” säger Göran Ydstrand.

Göran Ydström tillträder sin befattning den 1 mars 2009 varvid styrelseledamoten Kia Orback Pettersson frånträder såsom tillförordnad VD.