• Hemtex AB/

Inräknat nedläggningskostnader för verksamheten i Danmark och Norge uppgick rörelseresultatet till -99,8 Mkr

Första kvartalet (januari 2010 – mars 2010) • Nettoomsättningen uppgick till 269,9 (290,1) Mkr, vilket är en minskning med 7 procent jämfört med föregående år. • Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 0 (-27) procent. I lokal valuta var försäljningsutvecklingen positiv på samtliga marknader. • Bruttoresultatet uppgick till 124,8 (147,3) Mkr, vilket motsvarar en bruttomarginal på 46,2 (50,8) procent. • Resultatet efter skatt uppgick till -80,1 (-32,6) Mkr. Resultatet per aktie före utspädning uppgick till -1,95 (-1,11) kronor. • Kassaflödet efter investeringar uppgick till -32,1(-19,9) Mkr. • Nio butiker stängdes under kvartalet och en butik öppnades. • Beslut har fattats om nedläggning av verksamheten i Danmark och Norge vilket belastar resultatet med 30,7 Mkr. • Rörelseresultatet uppgick till -99,8 (-41,7) Mkr inklusive nedläggningskostnader för verksamheten i Danmark och Norge. VD KOMMENTAR Nya Hemtex närmar sig lansering på den svenska och finska marknaden. Den 19 maj 2010 presenterar vi det förändrade sortimentet samt det nya butikskonceptet och visuella identiteten på en kapitalmarknadsfrukost i Stockholm. Arbetet under bokslutsperioden har därför i hög utsträckning varit inriktad på och präglats av den nödvändiga förnyelse som Hemtex går igenom. Vi har idag en trogen kundgrupp som vi värnar och vårdar. Nya Hemtex syftar till att genom ett breddat erbjudande även attrahera nya målgrupper. Det ska inte uppfattas som en nödvändighet att besöka en Hemtexbutik, utan det ska lika mycket vara för att inhämta inspiration och ta del av nya mönster, material, funktioner eller oväntade uttryck. Basen i sortimentet ska vara lätt att både känna igen och tycka om samtidigt som det moderna sortimentet ska vara lekfullt och ibland även konstnärligt utmanande. Det medför att även spännvidden i prisstegen kommer att öka betydligt. Arbetet med sortimentsförändringen och den förändrade sortimentsstrategin ges sedan årsskiftet stort utrymme i organisationen. Det är en svår balansakt att både fokusera på nuläget samtidigt som det sker en resurskrävande och genomgripande omställning från det gamla till nya Hemtex. Kunderbjudandet riskerar under denna övergångsperiod att framstå som otydligt och mindre attraktivt än tidigare. Samtidigt har det för oss varit viktigt att successivt inleda ompositioneringen av varumärket . Året har mot denna bakgrund börjat svagt och omställningsarbetet har påverkat försäljningen negativt. Nettoomsättningen minskade med 7 procent jämfört med föregående år, varav ca 3 procent kan härledas till valutaeffekter. Samtidigt fortsätter omstruktureringen av koncernen. Genom ökad kostnadskontroll och en konsekvent hållning mot olönsamma strukturer ska koncernfinanserna bli långsiktigt stabila. Förlusttyngda marknader står i vägen för koncernens utvecklings- och tillväxtpotential och vi har därför målsättningen att slutföra avyttringen av butiksbeståndet i Danmark och Norge i september månad. Engångskostnader för stängning av koncernbutikerna i Norge och Danmark har belastat resultatet med -30,7 Mkr. I Finland pågår fortfarande översynen av butiksbeståndet och något beslut om vilka av butikerna som ska stängas har ännu inte fattats. Sammantaget innebar fokuseringen på omställningsarbetet mot nya Hemtex att rörelseresultatet blev -99,8 (-41,7) Mkr . Erik Gumabon, VD och koncernchef