Kommuniké från årsstämma i Hemtex AB

Vid Hemtex årsstämma i Borås idag fattades bland annat följande beslut: Fastställande av resultat- och balansräkningar Resultat- och balansräkningarna fastställdes. Beslut om ansvarsfrihet Årsstämman beslutade om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och verkställande direktören för det förkortade räkenskapsåret 2009. Styrelsearvode Årsstämman beslutade att arvode till styrelsens ledamöter skall utgå med totalt 1 190 000 kronor för tiden intill nästa årsstämma och fördelas till styrelsens ordförande med 340 000 kronor och till övriga ledamöter med 170 000 kronor vardera. Arvode till bolagets ersättningskommitté beslutades utgå med totalt 100 000 kronor för tiden intill nästa årsstämma och fördelas till ordförande med 50 000 kronor och till övriga ledamöter (2 st) med 25 000 kronor. Arvode till bolagets revisionsutskott beslutades utgå med totalt 100 000 kronor för tiden intill nästa årsstämma och fördelas till ordförande med 50 000 kronor och till övriga ledamöter (2 st) med 25 000 kronor. Styrelseledamöter Till ordinarie styrelseledamöter omvaldes Per Wiberg, Ingemar Charleson, Mats Holgerson, Meta Persdotter, Kia Orback Pettersson och Stein Petter Ski. Per Wiberg omvaldes till ordförande. Valberedning Årsstämman beslutade fastställa principer för utseende av ledamöter till bolagets valberedning samt övriga principer för valberedningen i enlighet med av valberedningen lämnat förslag. De antagna valberedningsprinciperna finns tillgängliga på www.hemtex.com. Beslut om riktlinjer för ersättningar och inciatmentsprogram till ledande befattningshavare Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare samt förslaget om incitamentsprogram riktat till ledande befattningshavare. I linje med förslaget beslutades även om återköp samt erforderliga överlåtelser av egna aktier.