Positiv försäljnings- och resultatutveckling i kvartalet

Fjärde kvartalet (oktober 2011 – december 2011)

• Nettoomsättningen uppgick till 316,1 (332,9) Mkr.
  • Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 4 (-15) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 19,2 (-4,9) Mkr, varav 0 (8,5) Mkr i engångskostnader.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 18,0 (-7,6) Mkr.
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till 83,1 (-6,1) Mkr.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 55,7 (58,8) procent.

Räkenskapsåret (januari 2011 – december 2011)

• Nettoomsättningen uppgick till 929,3 (1 080,8) Mkr.
  • Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var -4 (-9) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till –116,5 (-232,7) Mkr, varav 7,5 (39,2) Mkr i engångskostnader.
  • Resultat efter skatt uppgick till –124,6 (-255,5) Mkr.
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till –105,5 (-132,4) Mkr.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,4 (53,1) procent.

Händelser efter periodens utgång

Hemtex överlåter inköpskontoren i Bangladesh och Shanghai till ICA Global Sourcing. Genom det nya partnerskapet får Hemtex tillgång till ett större antal inköps- och kvalitetskontor runt om i Asien.

Hemtex positiva försäljningsutveckling i jämförbara butiker om 4 procent under det fjärde kvartalet ska ses i ljuset av det mycket besvärliga marknadsläget under 2011. Det är därmed tydligt att vi stärker positionen som Sveriges ledande heminredningskedja och vi ökar även marknadsandelen enligt undersökningsföretaget Gfk Home*Scope från 19,2 procent till 19,8 procent under året. Kvartalet har följaktligen präglats av en kraftig återhållsamhet i konsumentledet. Det gäller detaljhandeln i allmänhet och sällanköpshandeln i synnerhet. Heminredningskategorin har fortsatt att visa negativ tillväxt. Enligt Handelns utredningsinstituts detaljhandelsindex för kategorin heminredning har försäljningen minskat med i genomsnitt ca -4,5 procent i fasta kalenderkorrigerade priser.

Det är tre år sedan Hemtex redovisade ett positivt rörelseresultat senast. Trendbrottet i resultatutvecklingen hade dock inte varit möjligt utan det genomgripande förändringsarbetet som i olika omgångar implementerats och justerats under året. Ledstjärnan i det arbetet har varit den nödvändiga och uppskattade sortimentsförnyelsen.

Vi fortsätter därför att kontinuerligt utveckla sortimentet och att bredda kunderbjudandet. Exempelvis har bassortimentet förnyats och externa varumärken och designsamarbeten lanserats. Även kundservicen har utökats med skräddarsydda textilier samt gör-det-själv-produkter, och inom kort introduceras Hemtex nya accessoarkollektion som utarbetats av Design House Stockholm. Det är en viktig åtgärd för att skapa ökad attraktionskraft i butiken.

Den tydligare marknadskommunikationen har förutom att bidra till den ökade försäljningen även medfört att e-handeln utvecklats starkt under kvartalet och kundklubben Studio Hemtex har ett fortsatt stort inflöde av nya medlemmar. Kommunikationsinsatserna kommer att förstärkas och kanalvalen breddas med mer TV-annonsering under 2012 med målsättningen att öka försäljningen och stärka varumärket.

För att ytterligare effektivisera inköpsprocessen och öka närvaron i Asien har vi beslutat att teckna ett långsiktigt avtal med ICA Global Sourcing. Samarbetet innebär att vi får tillgång till ett större antal inköps- och kvalitetskontor runt om i Asien, och får därmed en bredare leverantörsbas.

Peder Larsson, tf VD och koncernchef

Peder Larsson, tf VD och koncernchef
Ulf Segerström, ekonomi- och finanschef
Manuel Ferrer, pressansvarig Hemtex: 0706-66 02 59