Doften i ditt hem avslöjar din nationalitet

Dofter i tvätt- och rengöringsprodukter är inte desamma över hela världen. Tvärtom är detta något högst lokalt. I Finland föredrar konsumenter dofter som associeras med skog och bastumaterial. I Sverige är det citrusdofter och andra naturliga och friska dofttoner som dominerar marknaden.

I framtagandet av produkter för rengöring av hus och hem är det mer att tänka på än hur effektivt dessa tar bort smuts och fläckar. Doften är en dimension som ofta glöms bort, men denna har väldigt stor betydelse för konsumenterna. Och uppfattningen om vad är angenämt eller rentav frånstötande skiljer sig tydligt åt i olika länder.

– Traditionens makt är stor, inte minst när det gäller dofter för produkter som används i hushållen. Det krävs överraskande mycket insikt och efterforskningar för att få rätt doft på rätt produkt. Många företag har fått uppleva felsatsningar där felet bestått i att doften inte passat en viss geografisk marknad, säger Amelie Herslow, produktchef Henkel rengöringsprodukter.

Doftsinnet är ett av våra starkaste sinnen som är tydligt kopplat till minnen och associationer[1]. Forskning visar också den kulturella miljöns inverkan på vilka dofter som anses angenäma respektive frånstötande[2]. I hemmet blir detta extra tydligt. Trivsel i hemmamiljön är en grundläggande förutsättning för välmåendet.

– Fascinerande nog skiljer sig associationerna åt när gäller enskilda dofter, även mellan länderna i Norden. Det stannar inte bara vid om en doft upplevs som angenäm, utan huruvida doften signalerar att det är rent eller ej. Och skillnaderna blir ännu större i ett globalt perspektiv, säger Amelie Herslow vidare.

Dofter skiljer sig åt runtom i världen

• I Finland föredrar konsumenter dofter som associeras med skog och bastumaterial, exempelvis gran och kåda.
  • I Sverige är det citrusdofter uppskattat bland konsumenter. Andra dofter som går hem i de svenska stugorna är naturliga, friska dofttoner såsom mint.
  • I Danmark är det oerhört viktigt att tvätt- och rengöringsprodukter är allergitestade. Det medför att dofterna inte får upplevas som påträngande. På den danska marknaden är det också vanligare med helt parfymfria produkter.
  • I södra Europa är blommiga dofttoner betydligt vanligare än i norra Europa.
  • I Asien och Afrika är doften av Oud väldigt populär. Doften präglas av trä och kryddor och inslag av animaliska toner. I hushållsprodukter handlar det om en syntetisk version av doften, eftersom den naturliga versionen, som utvinns ur det asiatiska Aquilaria-trädet, är väldigt kostsam.

[1] http://fof.se/tidning/2004/6/lukter-hjalper-oss-att-minnas

[2] Drobnick (2006). The Smell Culture Reader. Oxford, Berg

Amelie Herslow, Produktchef Henkel rengöringsprodukter, Sverige
amelie.herslow@henkel.com

Cecilia L Destoup, Informationschef Henkel Norden
+46 10-480 76 11
Cecilia.l.destoup@henkel.se

Henkel är verksamt över hela världen med ledande varumärken och teknologier inom tre affärsområden: Beauty Care (hår- och kroppsvård), Laundry & Home Care (tvätt- och hushållsrengöring) samt Adhesive Technology (lim, tätning och ytbehandling). Företaget grundades 1876 och har idag marknadsledande position inom konsumentområdet såväl som industrin med välkända varumärken som Schwarzkopf, Barnängen, Loctite och Pattex. Henkel har ca 50 000 anställda och rapporterade 2014 en omsättning på 16.4 miljarder euro och en vinst på 2.6 miljarder euro. Henkel är listat på den tyska börsen DAX. Henkel Norden har ca 400 medarbetare och omsatte 228,5 miljoner euro under 2014.

Taggar: