Goda resultat i en utmanande miljö

• Försäljningen ökade med 0,4 % till 16 428 miljoner euro (organiskt: +3,4 %)
  • Rörelsevinst*: +2,9 % till 2 588 miljoner euro
  • Vinstmarginal* (EBIT margin): +0,4 procentenheter till 15,8 procent
  • Vinst per preferensaktie* (EPS): +7,6 procent till 4,38 euro
  • Föreslagen utdelning: 7,4 procent till 1,31 euro per preferensaktie

Düsseldorf – ”2014 var ett framgångsrikt år för Henkel. På en utmanande marknad präglad av stark konkurrens uppnådde vi våra ekonomiska mål och gjorde stora framsteg när det gäller att implementera vår strategi 2016”, säger Henkels koncernchef Kasper Rorsted. "Samtliga tre affärsenheter bidrog med en lönsam organisk tillväxt till vårt goda resultat. Återigen var tillväxtmarknaderna Henkels viktigaste drivkrafter för tillväxt, med en mycket stark organisk försäljningstillväxt på nästan 8 procent. Men även på mogna markander såg en liten ökning av den organiska försäljningen.”

När det gäller räkenskapsåret 2015 säger Rorsted: "Den ekonomiska miljön förblir utmanande och präglas av stora svängningar. På grund av den pågående konflikten mellan Ryssland och Ukraina, förväntar vi oss stagnation i Östeuropa 2015 liksom även fortsatt press på den ryska ekonomin och valutan. Vi kommer att fortsätta anpassa våra processer och strukturer för att bli flexiblare och effektivare. Vi lägger fokus på att implementera vår strategi i syfte att nå våra ambitiösa ekonomiska mål för 2016.”

* Justerade för engångskostnader/engångsvinster och omstruktureringskostnader

Utsikter 2015:

"Vi förväntar oss en organisk försäljningstillväxt på 3–5 procent för hela räkenskapsåret 2015. Vi förutser en höjning av vår justerade vinstmarginal på 16 procent och en ökning av justerad vinst per preferensaktie på runt 10 procent”, säger Rosted och sammanfattar de ekonomiska målen för 2015.

Försäljnings- och vinstresultat 2014

Med 16 428 miljoner euro var försäljningen under räkenskapsåret 2014 aningen högre än föregående år. Efter justering för de negativa valutakurserna på 4,0 procent, ökade försäljningen med 4,4 procent. Organisk försäljning, som exkluderar påverkan av valutaeffekter och förvärv/avvecklingar, uppvisade en ökning med hela 3,4 procent.

Alla affärsenheter rapporterade en stabil organisk försäljningstillväxt och ökad marknadsandel på relevanta marknader. Affärsenheten Laundry & Home Care uppnådde en stabil organisk försäljningstillväxt på 4,6 procent. I affärsenheten Beauty Care växte försäljningen organiskt med 2,0 procent och affärsenheten Adhesive Technologies noterade en organisk försäljningstillväxt på 3,7 procent.

Utsikter för Henkel-koncernen 2015

Henkel förväntar sig en organisk försäljningstillväxt på 3–5 procent för räkenskapsåret 2015. Henkel förväntar sig att affärsenheterna Adhesive Technologies och Laundry & Home Care båda ska generera en organisk försäljningstillväxt inom detta intervall. Inom affärsområdet Beauty Care förväntar sig Henkel en tillväxt på cirka två procent. Vidare förväntar sig Henkel en stabil utveckling av försäljningsandelen från tillväxtmarknaderna. Jämfört med siffrorna från 2014 väntar sig Henkel att den justerade vinstmarginalen (EBIT) ska öka till cirka 16 procent och en ökning av den justerade vinsten per preferensaktie till cirka 10 procent.

Det här dokumentet innehåller framåtblickande uttalanden som baseras på aktuella bedömningar och antaganden av företagsledningen för Henkel AG & Co. KGaA. Framåtblickande uttalanden kännetecknas av ord som förvänta, avse, planera, förutsäga, anta, tro, bedöma, vänta sig, förutse och liknande formuleringar. Sådana uttalanden får aldrig tolkas som garantier för att dessa förväntningar ska visa sig stämma. Framtida resultat som faktiskt uppnås av Henkel AG & Co. KGaA och dess närstående bolag beror på ett antal risker och ovissheter och kan därför komma att skilja sig avsevärt från dessa framåtblickande uttalanden. Många av de här faktorerna står utanför Henkels kontroll och kan inte förutses korrekt i förväg. Det gäller framtidens ekonomiska omgivning samt hur konkurrenter och andra på marknaden agerar. Henkel vare sig planerar eller åtar sig att göra några uppdateringar av framåtblickande uttalanden.

Det här pressmeddelandet är en förkortad version av ett globalt pressmeddelande. Årsberättelsen för 2014 samt annan information med nedladdningsbart material rörande räkenskapsåret 2014 och länken till webbutsändningen från presskonferensen för räkenskapsåret 2014 finns i vår pressmapp på internet:

Cecilia Levin Destoup, Head of Corporate Communications, Nordic Region

Henkel Norden AB

+46 10 480 76 11 cecilia.l.destoup@henkel.com www.henkel.se

Henkel är verksamt i hela världen med ledande varumärken och teknologier inom tre affärsområden: tvätt och hushållsrengöring (Laundry & Home Care), hår- och kroppsvård (Beauty Care) samt lim, tätning och ytbehandling (Adhesive Technology). Företaget grundades 1876 och innehar ledande globala marknadspositioner inom både konsument- och industrisektorerna med välkända varumärken som Persil, Schwartzkopf och Loctite. Företaget sysselsätter nästan 50 000 personer och rapporterade en omsättning på 16,4 miljarder euro och en justerad rörelsevinst på 2,6 miljarder euro för räkenskapsåret 2014. Henkels preferensaktier ingår i det tyska aktieindexet DAX.

Taggar: