Henkel: en 140 år lång framgångshistoria

Düsseldorf – För 140 år sedan, den 26 september 1876, grundade Fritz Henkel och hans två kompanjoner Henkel & Cie i den tyska staden Aachen. Två år senare hade Fritz Henkel blivit ensam ägare till företaget och flyttade huvudkontoret till Düsseldorf. I dag är Henkel ett internationellt bolag med ungefär 50 000 anställda, en omsättning på över 18 miljarder euro och globala varumärken som Persil, Schwarzkopf och Loctite.

Framgång med rötterna i ett framgångsrikt familjeföretag

"Fritz Henkel var på alla sätt en sann pionjär och det är viktigt för oss att hålla hans entreprenörsanda vid liv, säger Dr Simone Bagel-Trah, ordförande för Henkels tillsynsråd och aktieägarkommitté och tillika femte generationen i rakt nedstigande led från Fritz Henkel. "Namnet Henkel står sedan årtionden tillbaka för välkända och framgångsrika varumärken. Vi kan alla känna oss stolta över det. De 140 åren som framgångsrikt företag kan vi främst tacka våra anställda för, som i generation efter generation har bidragit till Henkels framgång."

"Henkel har utvecklats enastående väl, och vi har en mycket bra marknadsposition med våra starka varumärken och innovativa teknologier", tillägger Hans Van Bylen, Henkels styrelseordförande. "Vi finns bland marknadsledarna över hela världen inom alla områden där vi har verksamhet. Därför är vi övertygade om att företaget kommer att fortsätta utvecklas lika framgångsrikt även i framtiden."

Fritz Henkel lade grunden

Fritz Henkel var 28 år och säljare när han utvecklade och började marknadsföra ett eget universaltvättmedel. Varumärket "Henkels Bleich-Soda" (blekmedel) blev en enorm framgång 1878, och produkterna började för första gången exporteras utomlands. Fritz Henkel visade dessutom sitt väderkorn för goda affärer genom att välja en perfekt plats för företagets expansion när han 1899 köpte en stor tomt med goda kommunikationer i Holthausen, vid den tidpunkten fortfarande en förort till Düsseldorf. Där har Henkels huvudkontor legat sedan dess, liksom den största av företagets tillverkningsanläggningar.

Det stora genombrottet kom 1907 när Fritz Henkel och hans två söner lanserade Persil, det första självverkande tvättmedlet. Fritz Henkels produkter var revolutionerande genom att de helt förändrade det dittills mycket tunga och krävande tvättarbetet, men han lade dessutom grunden till en modern hantering av varumärken med sina innovativa annonskampanjer.

Företaget expanderar

På 1920-talet utvidgade Henkel sin verksamhet till lim. Det började 1922 med tillverkning av lim för företagets egna behov. Ett år senare började man sälja limmen i detaljhandeln. I dag är Henkel Adhesive Technologies världsledande leverantör inom lim, tätning och ytskiktsbehandling.

Henkel har en lång tradition även inom kosmetik. Grunden för dagens framgångsrika Henkel Beauty Care var två företagsförvärv. Det första inleddes 1924 med att Henkel köpte in sig i tvåltillverkaren Dreiring-Werke i den närliggande staden Krefeld. Henkel förvärvade aktiemajoriteten i företaget 1950 och köpte 1953 hela aktiestocken. Under 1950 tog Henkel även över Therachemie i Düsseldorf och lanserade året efter Polycolor-krämerna för hårfärgning och hårblekning på den tyska marknaden.

Tillväxt genom internationell expansion

Under ledning av Dr Konrad Henkel, sonson till företagets grundare och styrelseordförande mellan 1961 och 1980, blev företaget allt mer internationellt: Henkel blev marknadsledande i Europa och genomförde parallellt en bredare internationalisering med expansion i Japan, Latinamerika och USA. I dag har Henkel tillverkningsanläggningar på omkring 170 platser över hela världen, och mer än 85 procent av försäljningen sker utanför Tyskland 43 procent på de så kallade tillväxtmarknaderna. Personalstyrkan återspeglar Henkels internationella karaktär, med medarbetare från 125 länder.

Börsintroduktion och strategiska förvärv

Som en del av företagets strategi för tillväxt och ökad internationell verksamhet genomförde Henkel en börsintroduktion den 11 oktober 1985. Henkelaktiens framgångsrika utveckling återspeglar företagets. Försäljningen har ökat från motsvarande 4,7 miljarder euro 1985 till 18,1 miljarder euro 2015, det senaste räkenskapsåret. Aktieemissionen gav dessutom företaget handlingsutrymme för att växa.

Det största förvärvet i företagets historia genomfördes 2008, när Henkel köpte National Starchs lim- och elektronikverksamhet. Det innebar en väsentlig förstärkning av Henkel Adhesive Technologies, som är marknadsledande inom lim, tätning och ytskiktsbehandling. Även andra viktiga förvärv inom företagets tre affärsenheter har format Henkels utveckling under de senaste årtiondena, bland annat Schwarzkopf (1995), Loctite (1997) och Dial (2004). Med sina tre starkaste varumärken, Persil, Schwarzkopf och Loctite, uppnådde Henkel en försäljning på ungefär 6 miljarder euro 2015. I september 2016 meddelande företagets CEO Hans Van Bylen att Henkel hade köpt den USA-baserade företagsgruppen Sun Products Corporation, vilket gjorde Henkel till näst störst på den nordamerikanska tvättmedelsmarknaden.

Ledande inom hållbarhet

Balansen mellan å ena sidan ekonomisk framgång och å andra sidan samhälls- och miljöansvar var viktig redan för företagets grundare Fritz Henkel, liksom för hans ättlingar. Tidigt i sin historia utvecklade Henkel mer hållbara tillverkningsprocesser och produkter, bland annat fosfatfria tvättmedel. Henkel blev också 1992 ett av de första företagen i Tyskland som publicerade en miljörapport. I början av innevarande år publicerades Henkels tjugofemte hållbarhetsrapport, och det första delmålet i Henkels ambitiösa hållbarhetsstrategi för 2030 nåddes 2015. Strategins övergripande mål är att skapa mervärde för kunderna, konsumenterna, samhället i stort och företaget och samtidigt minska sitt miljöavtryck.

Henkel är verksamt i hela världen med ledande varumärken och teknologier inom tre affärsområden: Laundry & Home Care (tvätt- och hemrengöring), Beauty Care (hår- och kroppsvård), and Adhesive Technologies (lim, tätning och ytskiktsbehandling). Företaget grundades 1876 och har ledande marknadspositioner över hela världen, inom både konsument- och industrisektorerna, med välkända varumärken som Persil, Schwartzkopf och Loctite. Räkenskapsåret 2015 rapporterade Henkel en omsättning på 18,1 miljarder euro och en justerad rörelsevinst på 2,9 miljarder euro. Henkels preferensaktier ingår i det tyska aktieindexet DAX.

Foto material finns online på http://www.henkel.com/press

Följ oss på Twitter: @HenkelPresse

Lidija Ilic
Head of Corporate
Communications, Nordic Region

lidija.ilic@henkel.com

Henkel är verksamt i hela världen med ledande varumärken och teknologier inom tre affärsenheter:
Laundry & Home Care (tvätt och rengöring), Beauty Care (hår- och kroppsvård) och Adhesive Technologies (lim, tätning och ytskiktsbehandling). Företaget grundades 1876 och har ledande marknadspositioner internationellt inom både konsument- och industrisektorerna med välkända varumärken som Persil, Schwarzkopf och Loctite. Henkel sysselsätter nästan 50 000 personer. För räkenskapsåret 2015 rapporterade företaget en omsättning på 18,1 miljarder euro och en justerad rörelsevinst på 2,9 miljarder euro. Henkels preferensaktier ingår i det tyska aktieindexet DAX.
Henkel Norden har ca 400 medarbetare och omsatte 217,4 miljoner euro under 2015.