Henkel 2020+: Fokus på tillväxt, digitalisering och rörlighet

• Henkel har en fastslagen ambition för 2020 och därefter:
  •     Fortsätta leverera lönsam tillväxt och attraktiv avkastning
  •     Mer kundfokus, innovation, rörlighet och fullständig digitalisering
  •     Målinriktade förvärv som stärker portföljen
  • En tydlig strategi med fyra prioriteringar:
  •     Driva tillväxt
  •     Snabba upp digitaliseringen
  •     Öka rörligheten
  •     Finansiera tillväxt
  • Finansiell ambition för 2020:
  •     Organisk försäljningstillväxt: i genomsnitt 2 till 4 procent
  •     Justerad vinst per preferensaktie: 7 till 9 procent CAGR**
  •     Förbättra den justerade* vinstmarginalen (EBIT-marginalen):
  •     Öka kassaflödet

Düsseldorf, Tyskland I dag presenterade Henkel sina nya strategiska prioriteringar och sin finansiella ambition som ska forma Henkel fram till 2020 och därefter sammanfattade som Henkel 2020+. Henkels mål är att utifrån sin starka grund fortsätta generera lönsam tillväxt genom att fokusera på fyra strategiska prioriteringar: Driva tillväxt, snabba upp digitaliseringen, öka rörligheten och finansiera tillväxt.

*     Justerad för engångskostnader/engångsvinster och omstruktureringskostnader    **     CAGR: Compound Annual Growth Rate (genomsnittlig sammansatt årlig tillväxt)

Vi ska bygga vår framtid på en stark grund som ger oss förutsättningarna för att generera hållbar tillväxt under de kommande åren. Vi har utmärkta historiska resultat när det gäller att prestera bättre än våra konkurrenter, en balanserad och mångsidig företagsportfölj med spännande varumärken, innovativa teknologier och ledande positioner inom högattraktiva marknader och kategorier och dessutom ett passionerat globalt team med en stark kultur, ett gemensamt mål och gemensamma värderingar, säger Henkels CEO Hans Van Bylen.

Det gemensamma målet för oss är att skapa hållbart värde såväl för kunder, konsumenter och våra anställda som för våra aktieägare och de lokalsamhällen där vi är verksamma. Dessutom utgår våra handlingar, beslut och beteenden alltid från våra värderingar, fortsätter Hans Van Bylen.

Ambition för 2020+: Fortsätta Henkels framgångsrika utveckling

Vi vill fortsätta Henkels framgångsrika utveckling i en mycket lättrörlig företagsmiljö som kännetecknas av globalisering, allt snabbare digitalisering, snabba förändringar av marknaderna och av ökad relevans av resursbrist och socialt ansvar. Fram till 2020 och därefter är vår ambition för Henkel att generera mer lönsam tillväxt och bli mer kundfokuserade, mer innovativa och rörligare samtidigt som både interna processer och verksamheten mot kunderna digitaliseras full ut. Dessutom har vi som mål att främja hållbarhet i all vår företagsverksamhet för att stärka vår ledande position, förklarar Hans Van Bylen.

För att lyckas med den ambitionen kommer vi att fokusera på att driva tillväxt, snabba upp digitaliseringen inom alla verksamheter och funktioner, öka rörligheten hos vår organisation och våra team och finansiera vår tillväxt genom målinriktade initiativ. Förutom organisk tillväxt kommer förvärv att fortsätta vara en naturlig del av vår strategi för att ytterligare stärka vår portfölj. Vi börjar tillämpa våra strategiska prioriteringar med full kraft från dag ett för att fortsätta vår framgångsrika utveckling och skapa hållbart värde, sammanfattar Hans Van Bylen Henkels strategiska riktning för framtiden.

Lönsam tillväxt och attraktiv avkastning

I en mycket lättrörlig och osäker marknadsmiljö har Henkel formulerat en konkret finansiell ambition för perioden fram till 2020: Målet för Henkel under de kommande fyra åren är en genomsnittlig organisk försäljningstillväxt på mellan 2 och 4 procent, med en större andel än proportionerligt från tillväxtmarknaderna. Henkels mål för den justerade vinsten per preferensaktie är en genomsnittlig sammansatt årlig tillväxttakt (CAGR) på mellan 7 och 9 procent. I denna ambition för EPS-tillväxten ingår effekten av såväl valutautveckling och större förvärv som återköp av aktier. Henkel planerar dessutom att fortsätta förbättra sin justerade EBIT-marginal och öka sitt kassaflöde.

Vi har satt upp finansiella ambitioner för 2020 som stärker vår starka tilltro till vår förmåga att leverera utmärkta finansiella resultat och attraktiv avkastning, säger Carsten Knobel, Henkels CFO. Vi kommer att ha fortsatt fokus på kostnadsdisciplin, förbättrad lönsamhet, optimering av rörelsekapitalet och att generera starka kassaflöden. Det ger oss de förutsättningar vi behöver för att fortsätta investera i både organisk och oorganisk tillväxt.

Översikt över strategiska prioriteringar

1. Driva tillväxt

En viktig strategisk prioritering för Henkel på mogna marknader och tillväxtmarknader är att driva tillväxt. Henkel kommer att lansera en serie målinriktade initiativ för att skapa ett unikt kund- och konsumentengagemang som ytterligare stärker företagets ledande varumärken och teknologier, utveckla spännande innovationer och tjänster och utnyttja nya tillväxtmöjligheter.

Ett unikt unikt kund- och konsumentengagemang ger Henkel möjlighet att tillväxa snabbare genom intensivare partnerskap med företagets största kunder och att lämna konkurrenterna bakom sig tillsammans med sina ledande kunder inom alla tre affärsenheterna. Detta mål ska nås genom en stegvis förändring mot kundcentrering, med fokus på kundens och konsumentens behov och med detaljerade engagemangsplaner för kunder och konsumenter som involverar alla nivåer av organisationen. Dessutom vill Henkel bli bättre på att fånga upp tillväxtmöjligheter genom att tillgodose specifika målgruppers behov med specialanpassade produkter, tjänster och innovationer.

Henkel planerar också att ytterligare stärka sina ledande varumärken och teknologier för att öka försäljningen av såväl sina bästsäljande globala varumärken som sina ledande lokala varumärken: Försäljningen av de 10 ledande varumärkena bör öka till 75 procent av den totala försäljningen fram till 2020. För att nå det målet kommer Henkel att göra målinriktade investeringar för att stärka sina ledande varumärken, skapa konkurrensfördelar genom att fånga upp nya teknologier och utveckla specialanpassade produkter och lösningar för olika industrisegment.

Henkel kommer även att förstärka sin kapacitet att utveckla spännande innovationer och tjänster som drivkraft för tillväxten. Detta kommer att ge Henkel möjlighet att skilja ut sig på starkt konkurrensutsatta marknader och gå från produktfokustill lösningsfokus, med fler differentierade produkter inom både konsument- och industrisegmenten. År 2020 ska Henkel ha utvecklat mer tillväxtskapande innovationer och ska enligt planerna ha ökat försäljningsandelarna för sina främsta innovationer. För att utveckla innovationskapaciteten och skapa möjligheter att engagera sina kunder kommer Henkel att planera och förbereda öppnandet av nya innovationscenter för affärsenheten Adhesive Technologides i Düsseldorf och Shanghai. Henkel kommer samtidigt att öka utbudet av tjänster och modeller inom alla affärsenheter, såväl genom konsultverksamhet och teknisk rådgivning för industri- och företagskunder som digitala tjänster inom konsumentområdet, bland annat onlineplattformar för bokning av frisörtider, abonnemangsmodeller och automatiserad ombeställning.

Henkel kommer också att komplettera sitt strategiska fokus på ökad tillväxt inom sin kärnverksamhet genom att fånga upp nya tillväxtmöjligheter, till exempel genom att fylla luckor på mogna marknader och tillväxtmarknader inom nya områden. Henkel kommer att komplettera sin portfölj med målinriktade förvärv, stärka sin position inom attraktiva marknader och kategorier och expandera till närliggande kategorier. Dessutom kommer Henkel att sätta upp en särskild Venture Capital-fond med upp till 150 miljoner euro för att investera i nyetablerade företag med specifik digital eller teknisk expertkunskap.

Som stöd för sin tillväxtambition kommer Henkel att öka sina investeringar (Capex) från omkring 2 miljarder euro mellan 2013 och 2016 till 3 miljarder euro mellan 2017 och 2020.

Henkels mål är att driva den organiska tillväxten, men förvärv kommer att vara en naturlig del av företagets strategi för att ytterligare stärka sin portfölj. Henkel kommer att fortsätta utnyttja potentiella möjligheter genom att tillämpa en strikt reglerad metod med tydliga kriterier: strategisk lämplighet, tillgänglighet och finansiell attraktivitet. Samtidigt har Henkel A-klassning som åtagande.

1. Snabba upp digitaliseringen

Snabbare digitalisering kommer att hjälpa Henkel till en framgångsrik tillväxt av sin verksamhet, stärka kund- och konsumentrelationerna, optimera företagets processer och omvandla hela företaget. Fram till 2020 kommer Henkel att genomföra en serie initiativ för att utveckla sin digitala verksamhet, främja industri 4.0-projekt och omvandla organisationen.

För att utveckla sin digitala verksamhet kommer Henkel att digitalisera sina interaktioner med kunder, konsumenter, affärspartner och leverantörer i hela värdekedjan. Den digitaldrivnaförsäljningen ska fördubblas till 4 miljarder euro fram till 2020. Inom konsumentsegmentet planerar Henkel till exempel att öka sitt engagemang genom att erbjuda produkter och tjänster via flera kanaler som kopplar samman e-handelsplattformar med traditionell detaljhandel, utveckla och ta i drift nya digitala plattformar och öka användningen av digitala medier betydligt.

Henkel kommer även att främja industri 4.0 för bättre planering, inköp, produktion och leverans av sina produkter och lösningar. Digitalisering av den integrerade globala värdekedjan kommer att höja servicenivån för kunderna, ge ett effektivare utnyttjande av anläggningarna, förbättra produktions- och logistikprocesserna och öka hållbarheten för Henkels verksamhet som helhet.

En avgörande faktor för en framgångsrik digitalisering av Henkels verksamhet är de anställdas kompetens och förmåga att omvandla organisationen genom att vara beredda att pröva och lära. För att ge rätt förutsättningar för förändringen kommer Henkel att bygga ut sina specialinriktade utbildnings- och utvecklingsprogram. Dessutom kommer funktionen Chief Digital Officer att inrättas, med ett övergripande ansvar för affärsenheterna.

1. Öka rörligheten

I en lättrörlig och dynamisk företagsmiljö är en avgörande framgångsfaktor för Henkels framtida verksamhet att öka rörligheten för organisationen. Detta innefattar bland annat team med ökad energi och större befogenheter, kortast möjliga time-to-market och smarta och förenklade processer.

För att skapa en rörligare organisation med team med ökad energi och större befogenheter kommer Henkel att stimulera sina anställdas entreprenörsanda, visa öppenhet för förändring, uppmuntra anpassbarhet och öka de anställdas möjligheter att fatta beslut. Henkel kommer att skapa förutsättningar för detta genom en stark resultatkultur, med såväl öppen återkoppling som belöningar och erkännande för utmärkta resultat.

Inom ramen för sitt initiativ för kortast möjliga time-to-market har Henkel som mål att minska ledtiderna för innovation genom att bli bättre på att förutse och föregripa kunders och konsumenters behov. Inom Laundry & Home Care och Beauty Care har Henkel till exempel som mål att minska ledtiden med 30 procent. Dessutom ska etableringar på marknader och penetrationen av nya marknader snabbas på.

Henkel kommer även att främja en strategi med smart enkelhetför att öka sin rörlighet, dels genom flexibla affärsmodeller som är anpassade till dynamiska marknader, dels genom optimering av arbetsflöden och processer.

1. Finansiera tillväxten

För att finansiera tillväxt kommer Henkel att använda nya strategier för optimerad resursfördelning, fokusera på förvaltningen av nettointäkter, ytterligare effektivisera sina strukturer och fortsätta utöka sin globala värdekedja. Sammantaget kommer dessa initiativ att ytterligare förbättra lönsamheten och ge Henkel möjlighet att finansiera sin tillväxtambition för 2020 och därefter.

Värdeskapande resursfördelningkommer att optimera kostnadshanteringen ytterligare genom ökad global öppenhet om definierade kostnadskategorier i budgeten och bättre budgettilldelning.

Förvaltningen av nettointäker kommer att göra Henkels marknadsföring effektivare, bland annat genom att man utnyttjar unika insikter om konsumenter och kunder samtidigt som befintliga kategorier utökas och nya kategorier utvecklas i samarbete med detaljhandelspartner.

Henkel kommer även att arbeta kontinuerligt på att införa så effektiva strukturer som möjligt, till exempel genom den pågående omvandlingen av sina delade servicecenter, som med en hög grad av standardisering och digitalisering hanterar en mängd processer inom företagets alla affärsenheter. Dessutom kommer Henkel att fortsätta optimera och konsolidera sina globala tillverknings- och lagerresurser.

Henkels globala värdekedja har fått en framgångsrik start i Europa och Asien och kommer stegvis att etableras i alla regioner.

Skapa hållbarhet värde

Henkels mål är att skapa hållbart värde i alla dimensioner av sin affärsverksamhet. Det målet förenar alla våra anställda och baseras på starka värderingar: kunder och konsumenter, människor, finansiella resultat, hållbarhet och familjeföretagsandan, säger Hans Van Bylen.

För att stärka sitt hållbarhetsåtagande har Henkel formulerat tydliga mål för en bättre resurseffektivitet, till exempel genom att skapa mer värde med mindre resurser. Henkel has satt upp ambitiösa milstolpar för hållbarhet. Om man uppnår dem kommer den övergripande effektiviteten att ha förbättrats med 75 procent år 2020 jämfört med år 2010. En drivkraft för Henkels ledande position när det gäller hållbarhet är att engagera alla Henkels anställda globalt att verka som hållbarhetsambassadörer gentemot kunder och konsumenter, företagspartner och samhället i stort.

Lidija Ilic
Head of Corporate
Communications, Nordic Region

lidija.ilic@henkel.com