Henkel publicerar sin 25:e hållbarhetsrapport: Hållbarhetsmålen för åren 2011–2015 har uppnåtts

Düsseldorf – Henkel nådde sina delmål i hållbarhetsstrategin för 2030, satte upp nya milstolpar för 2020 och publicerade sin 25:e hållbarhetsrapport. Den första rapporten publicerades 1992, för nästan ett kvarts sekel sedan. Samma år hölls FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro.

”2015 var ett viktigt år för Henkel – vi uppfyllde delmålen för de fem första åren av vår långsiktiga hållbarhetsstrategi för 2030. Men vi är inte klara. Vi tänker redan ett steg längre. För att fortsätta att förbättra vårt hållbarhetsarbete har vi tagit fram nya ambitiösa mål för 2020 och definierat fler åtgärdsområden längs hela värdekedjan”, säger Kathrin Menges, Executive Vice President för Human Resources och ordförande för Henkels hållbarhetsråd.

Delmålen har uppnåtts – nya ambitioner för 2020

Att uppnå mer samtidigt som man använder mindre resurser och tredubblar effektiviteten senast 2030 – det är målet för Henkels hållbarhetsstrategi. Företaget har gjort stora framsteg och överträffat delmålen för åren 2011–2015:

• energieffektiviteten förbättrades med 18 procent

• vattenförbrukningen med 23 procent

• avfallsvolymen med 17 procent

• säkerheten på arbetsplatsen med 33 procent

• försäljningen med 11 procent.

Totalt sett har Henkel förbättrat relationen mellan det skapade värdet och miljöpåverkan med 38 procent.

De nya målen: senast 2020 ska företaget ha minskat produktionsanläggningarnas koldioxidutsläpp, vattenförbrukning och avfallsvolym med 30 procent per ton produkter jämfört med 2010. Säkerheten på arbetsplatsen ska förbättras med 40 procent och försäljningen med 22 procent per ton produkter. Om man uppnår dessa mål skulle det resultera i en förbättring av den övergripande effektiviteten på 75 procent år 2020 jämfört med år 2010.

Skolprojekt når cirka 63 000 barn

Som företag har Henkel målet att skapa mer värde med en mindre miljöpåverkan. Det uppmuntrar också andra till att bidra till större hållbarhet och det omfattar mer än att föra en dialog med leverantörer, kunder och konsumenter. Henkels anställda står i centrum för programmet med hållbarhetsambassadörer. I programmet ingår företagets skolprojekt, som fortsatte att växa 2015. Henkels anställda utbildas så att de kan förklara för andra hur viktigt det är med ett hållbart beteende, även för skolbarn. Sedan 2012 har runt 6 200 Henkelanställda blivit hållbarhetsambassadörer och programmet har nått cirka 63 000 skolbarn i 43 länder.

Henkels prestationer inom hållbarhet uppmärksammades 2015 i olika hållbarhetsbedömningar och hållbarhetsrankningar. Henkel ingick återigen i indexet ”Global 100 Most Sustainable Corporations in the World” och fick ”Gold”-klassning av EcoVadis. Företaget tilldelades också pris i RobecoSAM:s silverklass.

Bildmaterial finns på http://www.henkel.com/press

För mer information:

Lars Witteck, Corporate Communications HQ

Phone   49 211 797 - 2606

E-Mail: lars.witteck@henkel.com

Cecilia L Destoup, Head of Corporate Communications Nordic region

cecilia.l.destoup@henkel.com

Henkel operates worldwide with leading brands and technologies in three business units: Laundry & Home Care, Beauty Care and Adhesive Technologies. Founded in 1876, Henkel holds globally leading market positions, both in the consumer and in the industrial businesses, with well-known brands such as Persil, Schwarzkopf and Loctite. Henkel employs about 50,000 people and reported sales of 18.1 billion euros and adjusted operating profit of 2.9 billion euros in fiscal 2015. Henkel’s preferred shares are listed in the German stock index DAX.

Taggar: