Henkel redovisar bra resultat för andra kvartalet

• Stark organisk försäljningstillväxt: +3,3 %
  • Försäljningen påverkas av valutaeffekter: 4.137 miljoner euro (–3,5 %)
  • Justerad rörelsevinst: +2,1 % till 674 miljoner euro
  • Justerad vinstmarginal (EBIT margin): +0,9 procentenheter till 16,3 procent
  • Justerad vinst per preferensaktie: +8,4 procent till 1,16 euro
  • Stark organisk försäljningstillväxt på tillväxtmarknader: +6,5 %

Düsseldorf – Henkel fortsatte sin positiva utveckling under andra kvartalet 2014. Trots att de tuffa villkoren på marknaden envist dröjer sig kvar ökade samtliga affärsenheter sin organiska försäljning och lyfte lönsamheten ännu ett snäpp,” berättar Henkels koncernchef Kasper Rorsted. ”Tillväxtmarknaderna redovisade en tydlig ökning av den organiska försäljningen och kunde på så sätt ännu en gång ge ett extra generöst bidrag till tillväxtsiffran. Vi fortsätter också att utöka verksamheten på mogna marknader. Men tyvärr har den rapporterade försäljningen även den här gången dragits ner rejält av valutaeffekten.”

I en kommentar till årets räkenskapsår säger Kasper Rorsted: ”Vi utgår ifrån att konflikten mellan Ryssland och Ukraina kommer att eskalera, liksom det politiska tumultet i Mellanöstern, vilket ger negativa effekter på hela marknaden. Därför förutspår vi en långsammare ökning av den justerade vinsten per preferensaktie under årets andra hälft jämfört med första halvåret. Viktiga framgångsfaktorer framöver är ledord som flexibilitet och anpassningsförmåga och vi fortsätter arbetet med att förenkla processer och strukturer för att göra dem ännu snabbare och mer effektiva.”

Henkel bekräftar vägen framåt
Trots dagens hårda affärsklimat bekräftar Rorsted prognosen för hela 2014. ”Vi räknar med att uppnå en organisk försäljningsökning på mellan 3 och 5 procent. Vi ser att den justerade vinstmarginalen kommer att stiga till cirka 15,5 procent och att den justerade vinsten per preferensaktie ökar med ca 7–9 procent. ”

Den nya strategin tar form
Rorsted berättar att Henkel är på god väg att genomföra strategiskt prioriterade insatser och uppnå affärsmålen för perioden fram till 2016. Under andra kvartalet offentliggjorde Henkel förvärv till ett värde av sammanlagt cirka 1,2 miljarder euro.

Försäljning och vinst under andra kvartalet 2014
Andra kvartalet 2014 innebar fortsatt utförsbacke för valutor, framför allt på tillväxtmarknaderna, men även när det gäller den amerikanska dollarn. Negativa valutaeffekter ledde till en sammanlagd försäljning på 4.137 miljoner euro, vilket är 3,5 procent lägre än siffran för motsvarande kvartal förra året. Å andra sidan steg den organiska försäljningen, som redovisas exklusive valutaeffekter och förvärv/avvecklingar, med 3,3 procent.

Affärsenheten Laundry & Home Care meddelade en stabil organisk försäljningstillväxt på 4,2 procent. I affärsenheten Beauty Care ökade försäljningen organiskt med starka 2,1 procent. Och även Adhesive Technologies redovisade en tydlig ökning av den organiska försäljningen på 3,7 procent.

Efter engångsvinster, engångskostnader och omstruktureringskostnader ökade det justerade rörelseresultatet med 2,1 procent, från 660 miljoner euro till 674 miljoner euro. Rapporterat rörelseresultat (EBIT) uppgick till 589 miljoner euro, vilket ska jämföras med 607 miljoner för motsvarande kvartal föregående år.

Justerad vinstmarginal (EBIT) ökade med mycket starka 0,9 procentenheter, från 15,4 till 16,3 procent. Och vinstmarginalen på 14,2 procent är i linje med resultatet för samma kvartal förra året.

Det ekonomiska resultatet uppgick till –11 miljoner euro, att jämföra med –27 miljoner euro för andra kvartalet 2013. Förklaringen till den positiva utvecklingen ligger främst i det förbättrade räntenettot. Orsaken till detta är bland annat återbetalningar av seniora obligationer i juni 2013 och mars 2014, samt att vissa bundna räntor löpte ut i mars 2014. Skattesatsen var 22,8 procent, jämfört med 25,5 procent under samma kvartal föregående år.

Utsikter för Henkelkoncernen 2014
Henkel väntar sig en organisk tillväxt på mellan 3 och 5 procent under räkenskapsåret 2014. Henkel räknar med att varje affärsenhet ska generera en organisk försäljningstillväxt i det här intervallet. I linje med sin strategi för 2016 förväntar sig Henkel dessutom en mindre ökning av försäljningsandelen från sina tillväxtmarknader. Jämfört med siffrorna från 2013 väntar sig Henkel att den justerade vinstmarginalen (EBIT) ska öka till cirka 15,5 procent och en ökning av den justerade vinsten per preferensaktie till cirka 7–9 procent.

För mer information, kontakta:
Marie von Satzger,

Corporate Communications Manager, Henkel Norden
E-postadress: marie.von-satzger@henkel.com
Telefon: +46 0 480 76 11

Rapporten för det andra kvartalet 2014 och annan information tillsammans med nedladdningsbart material och en länk till inspelningen av telekonferensen finns i vår pressmapp på internet på:

Det här dokumentet innehåller framåtblickande uttalanden som baseras på aktuella bedömningar och antaganden av företagsledningen på Henkel AG & Co. KGaA. Framåtblickande uttalanden kännetecknas av ord som förvänta, avse, planera, förutsäga, anta, tro, bedöma, vänta sig, förutse och liknande formuleringar. Sådana uttalanden får aldrig tolkas som garantier för att dessa förväntningar ska visa sig stämma. Framtida resultat som faktiskt uppnås av Henkel AG & Co. KGaA och dess närstående bolag beror på ett antal risker och ovissheter och kan därför komma att skilja sig avsevärt från dessa framåtblickande uttalanden. Många av de här faktorerna står utanför Henkels kontroll och kan inte förutses korrekt i förväg. Det gäller framtidens ekonomiska omgivning, samt hur konkurrenter och andra på marknaden agerar. Henkel vare sig planerar eller åtar sig att göra några uppdateringar av framåtblickande uttalanden.

Taggar: