Henkels Hållbarhetsrapport 2013:  Fortsätter driva arbetet med lösningar för hållbar utveckling

Düsseldorf - Henkel har publicerat sin Hållbarhetsrapport för 2013. Rapporten redovisar de viktiga miljömässiga och sociala framsteg som gjorts av företaget under det senaste året. En viktig aspekt är ett aktivt deltagande och utbildning av anställda över hela världen. Den 23:e rapporten belyser också hållbara produktinnovationer. Dessa insatser är alltid i linje med det långsiktiga målet för företaget: att tredubbla resurseffektiviteten till 2030.

För två år sedan presenterade Henkel sin hållbarhetsstrategi som beskriver företagets långsiktiga mål; att uppnå mer med mindre och tredubbla resurseffektiviteten till år 2030 . För att uppnå detta ambitiösa mål fortsatte Henkel under 2013 att fokusera på att skapa lösningar för en hållbar utveckling. Dessa [lösningar] omfattar innovativa produkter, gemensamma projekt med partners från samhället, näringslivet och den politiska världen, samt många hållbarhetsinitiativ från de cirka 47 000 anställda världen över. "De exempel som presenteras i hållbarhetsredovisningen visar att vi är på rätt väg för att nå våra mål", konstaterar Kathrin Menges, Executive Vice President Human Resources och ordförande för Henkel’s Sustainability Council. "Våra medarbetares förståelse och engagemang för hållbar utveckling är den viktigaste faktorn för vår framgång. Därför har vi integrerat frågorna om hållbarhet grundligt i våra interna utbildningsprogram och det är något vi kommer att fortsätta med”.

Programmen inkluderar arbetsplatssäkerhet samt särskilda utbildningsprogram för ledande positioner på tillväxtmarknader. Henkels ambassadörsprogram inom hållbarhet var ett av de viktigaste utbildningsinitiativen under 2013 . Programmet ger företagets anställda färdigheter att på ett kompetent sätt förmedla vikten av hållbar utveckling för sina medarbetare, leverantörer, kunder och konsumenter, men även till skolbarn. Sedan starten av programmet har Henkel utbildat cirka 1 500 hållbarhetsambassadörer som har hållit kurser i hållbar utveckling för mer än 15 000 skolbarn i 25 länder.

Förutom särskilda utbildningsprogram för personal var hållbar innovation ett annat viktigt fokusområde under det gångna verksamhetsåret. Produktinnovation spelar en viktig roll om målet är att minska resursförbrukningen. Hållbar innovation måste uppfylla lika kriterier för kvalitet, miljöanpassning och socialt ansvar genom att, till exempel, minska mängden råvaror som används i tillverkningen eller den mängd energi som krävs för att använda produkten. Henkel belyser dessa frågor i nära samarbete med sina partners i värdekedjan. Samverkan sker ofta i form av samarbetsavtal med leverantörer eller projekt som bedrivs i samarbete med kunder och återförsäljare.

En av Henkels starka sidor är att anpassa sin strategi för hållbar utveckling. Detta, i kombination med sin innovativa förmåga, gör det möjligt för företaget att ytterligare stärka sin ledande roll inom hållbar utveckling, vilket under 2013 bekräftades på nytt i internationella rankningar. Henkel rankades som "Sector Leader" i Dow Jones Sustainability Index för sjunde året i rad . Henkel var också med i FTSE4Good index över etiska företag för 13:e året i rad och rankas bland "världens mest etiska företag" för sjätte året i rad. Det positiva hållbarhetsresultatet för 2013 visar också Henkels fortsatta ansträngningar att förbättra effektiviteten och säkerheten. Under de senaste elva åren har företaget sänkt vatten och energiförbrukningen med 51 procent respektive 44 procent samt minskat avfall med 47 procent av varje producerat ton. Under samma period har antalet arbetsolyckor minskat med 90 procent.

För vidare information kontakta: Marie von Satzger, kommunikationschef Henkel Norden AB Tfn: +46 10 480 76 11 E-post: marie.von-satzger@henkel.com