Räkenskapsåret 2015 framgångsrikt för Henkel: Betydande ökning av försäljning och intäkter

• Försäljning: +10,1 % till 18 089 miljoner euro (organisk +3,0 %)

• Rörelsevinst*: +12,9 % till 2 923 miljoner euro

• Rörelsemarginal*: +0,4 procentenheter till 16,2 %

• Vinst per preferensaktie* (EPS): +11,4 % till 4,88 euro

• Föreslagen utdelning: +12,2 % till 1,47 euro per preferensaktie

Düsseldorf – ”2015 var ett utmärkt år för Henkel. Vi konstaterade en tvåsiffrig tillväxttakt för försäljning, vinst, vinst per aktie (EPS) och våra föreslagna utdelningar. Alla tre affärsenheterna levererade en stadig organisk tillväxt och förbättrade sina vinster betydligt”, berättar Henkels CEO Kasper Rorsted. ”Tillväxtmarknaderna fortsatte att vara de huvudsakliga drivkrafterna för vårt goda resultat. Vi lyckades även fortsätta att växa organiskt på de mogna marknaderna.”

”Trots den svåra ekonomiska miljön levererade vi ett starkt ekonomiskt resultat, fortsatte att framgångsrikt implementera vår strategi och lade en stark grund för vår framtid. När nu tre år har gått av vår fyraåriga strategicykel är vi på god väg att uppfylla våra huvudmål för 2016”, säger Rorsted när han sammanfattar Henkels utveckling.

* Justerade för engångskostnader/engångsvinster och omstruktureringskostnader.

Prognos för 2016

När han ser på det innevarande räkenskapsåret och de ekonomiska målen för 2016 säger Rorsted: ”De ekonomiska och politiska omständigheterna fortsätter att vara en utmaning. Vi ska därför fortsätta att anpassa våra processer och strukturer till marknaderna och fortsätta att förbättra vår effektivitet och konkurrenskraft. Vi förväntar oss en organisk försäljningstillväxt på 2–4 procent för hela räkenskapsåret 2016. Vi förväntar oss en ökning av vår justerade rörelsemarginal på cirka 16,5 procent och en ökning av justerad vinst per preferensaktie på 8–11 procent under räkenskapsåret 2016. Med en genomsnittlig årlig ökning av den justerade vinsten per preferensaktie på 9,7 procent under perioden 2013–2015 är vi på god väg och arbetar hårt för att nå vårt mål för genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på 10 procent under den nuvarande strategicykeln.”

Försäljnings- och vinstresultat 2015

Med en försäljning på 18 089 miljoner euro under räkenskapsåret 2015 ligger vi väsentligt över föregående års resultat. Valutautvecklingen hade en positiv inverkan på försäljningen på 4,4 procent. Den positiva effekten av förvärv och avyttringar uppgick till 2,7 procent. Organisk försäljning, utan påverkan av valutaeffekter samt förvärv och avyttringar, redovisade en ökning med hela 3,0 procent.

Alla affärsenheter rapporterade en stabil organisk försäljningstillväxt och ökad marknadsandel för Henkel på relevanta marknader. Affärsenheten Laundry & Home Care meddelade en stabil organisk försäljningstillväxt på 4,9 procent. I affärsenheten Beauty Care växte försäljningen organiskt med 2,1 procent och affärsenheten Adhesive Technologies noterade en organisk försäljningstillväxt på 2,4 procent.

Efter engångskostnader, engångsvinster och omstruktureringskostnader förbättrades den justerade rörelsevinsten väsentligt med 12,9 procent till 2 923 miljoner euro (föregående år 2 588 miljoner euro). Alla tre affärsenheterna bidrog till detta positiva resultat. Rapporterad rörelsevinst (EBIT) uppgick till 2 645 miljoner euro, som ska jämföras med 2 244 miljoner föregående år.

Justerad vinstmarginal (EBIT-marginal) ökade med 0,4 procentenheter från 15,8 procent till 16,2 procent. Rapporterad vinstmarginal ökade med 0,9 procentenheter till 14,6 procent (föregående år 13,7 procent).

Det ekonomiska resultatet förbättrades från -49 miljoner euro till -42 miljoner euro. Skattesatsen på 24,4 procent förblev i princip oförändrad gentemot föregående år, då den låg på 24,3 procent.

Justerad nettovinst för året efter minoritetsintressen ökade med 11,2 procent till 2 112 miljoner euro (föregående år 1 896 miljoner euro). Rapporterad nettovinst steg med 18,4 procent jämfört med föregående år, från 1 662 miljoner till 1 968 miljoner euro. Efter avdrag av 47 miljoner euro hänförliga till minoritetsintressen, ökade nettovinsten till 1 921 miljoner euro (föregående år 1 628 miljoner euro).

Justerad vinst per preferensaktie (EPS) ökade med 11,4 procent från 4,38 euro till 4,88 euro. Rapporterad EPS ökade från 3,76 euro till 4,44 euro.

Den verkställande styrelsen, tillsynsstyrelsen och aktieägarkommittén ska för bolagsstämman den 11 april 2016 föreslå en ökning av utdelningen per preferensaktie på 12,2 procent till 1,47 euro (föregående år 1,31 euro) och en ökning av utdelningen per stamaktie på 12,4 procent till 1,45 euro (föregående år 1,29 euro). Det ger en utdelningsandel på 30,2 procent.

Nettorörelsekapitalet som en procentandel av försäljningen förbättrades med 0,4 procentenheter från 4,2 procent till 3,8 procent.

Den finansiella nettoställningen var vid årsslutet 335 miljoner euro (31 december 2014: -153 miljoner euro).

Utsikter för Henkel-koncernen 2016

Henkel förväntar sig en organisk försäljningstillväxt på 2–4 procent för räkenskapsåret 2016. Henkel förväntar sig att varje affärsenhet genererar en organisk försäljningstillväxt inom det spannet. Vidare förväntar sig Henkel en viss ökning av försäljningsandelen på tillväxtmarknaderna. När det gäller justerad vinstmarginal förväntar sig Henkel en ökning jämfört med föregående år till cirka 16,5 procent. De enskilda affärsenheternas justerade vinstmarginal förväntas ligga på eller över föregående års nivå. Henkel förväntar sig en ökning av justerad vinst per preferensaktie på 8–11 procent.

Detta är en förkortad version av pressmeddelandet. Den fullständiga versionen kan hämtas på Henkel.com/press

Årsberättelsen för 2015 samt annan information med nedladdningsbart material rörande räkenskapsåret 2015 och länken till webbutsändningen från presskonferensen för räkenskapsåret finns i vår pressmapp på internet: www.henkel.com/ir www.henkel.com/press

Presskontakter:

Lars Witteck

Tlf.: 49 211 797 - 2606 e-mail: lars.witteck@henkel.com

Wulf Klüppelholz

Tlf.: 49 211 797 - 1875
e-mail: wulf.klueppelholz@henkel.com

Henkel operates worldwide with leading brands and technologies in three business units: Laundry & Home Care, Beauty Care and Adhesive Technologies. Founded in 1876, Henkel holds globally leading market positions, both in the consumer and in the industrial businesses, with well-known brands such as Persil, Schwarzkopf and Loctite. Henkel employs about 50,000 people and reported sales of 18.1 billion euros and adjusted operating profit of 2.9 billion euros in fiscal 2015. Henkel’s preferred shares are listed in the German stock index DAX.

Taggar: