• Henkel Norden/

Riktningen för 2014 bekräftas trots utmaningar i ekonomin: Henkel meddelar att räkenskapsåret 2014 har börjat bra

• Stark organisk försäljningstillväxt: +4,3%
  • Försäljningen påverkas av valutaeffekter: 3,929 miljoner euro (-2,6%)
  • Justerad rörelsevinst: +3,3% till 619 miljoner euro
  • Justerad vinstmarginal (EBIT): +0,9 procentenheter till 15,8%
  • Justerad vinst per preferensaktie: +8,3% till 1,04 euro
  • Mycket stark försäljningstillväxt på tillväxtmarknader: Organisk +9,2%

Düsseldorf – "Trots fortsatt utmanande marknadsförhållanden, har Henkel fått en bra start på räkenskapsåret 2014. Alla våra affärsenheter meddelar organisk försäljningstillväxt och förbättrad lönsamhet", sade Henkels VD Kasper Rorsted. "Vi har levererat ett starkt resultat på våra tillväxtmarknader, samtidigt som vi också vuxit på våra mogna marknader. Men, negativa valutaeffekter har haft en starkare effekt på den rapporterade försäljningen än under föregående år."

Vi förväntar oss inte att valutasituationen kommer att förbättras på kort sikt," sade Rorsted, när han kommenterade innevarande budgetår. "Det ekonomiska klimatet kommer att fortsätta att vara utmananade och den senaste utvecklingen i Östeuropa skapar ytterligare osäkerhet på marknaden. Detta gör det svårt att förutse den ekonomiska utvecklingen för det kommande året. Det kommer att krävas en hel del snabb rörlighet och flexibilitet för att nå framgång. Vi kommer därför att fortsätta arbetet med att förenkla och snabba på våra processer och strukturer."

Riktningen för 2014 bekräftas

Trots läget i den ekonomiska omgivningen bekräftar Rorsted utsikterna: "Vi förväntar oss en organisk försäljningstillväxt på 3 till 5 procent för budgetåret 2014. Vi förväntar oss att den justerade vinstmarginalen ska öka till cirka 15,5 procent och att den justerade vinsten per preferensaktie ska öka med ca 7-9 procent."

Försäljning och vinst för det första kvartalet 2014
Under det första kvartalet 2014 förblev särskilt tillväxtmarknadernas valutor, men även den amerikanska dollarn, pressade. Som ett resultat låg försäljningen på 3,929 miljoner euro, 2,6 procent lägre än för samma kvartal föregående år. Å andra sidan nådde den organiska försäljningstillväxten, exklusive valutaeffekter och förvärv/avvecklingar, 4,3 procent.

Affärsenheten Laundry & Home Care meddelade en kraftig organisk försäljningstillväxt på 6,0 procent. I affärsenheten Beauty Care ökade försäljningen organiskt med starka 3,0 procent. Affärsenheten Adhesive Technologies meddelade också en stark organisk försäljningstillväxt på 4,1 procent.

Efter engångskostnader, engångsvinster och omstruktureringskostnader ökade det justerade rörelseresultatet (EBIT) med 3,3 procent, från 600 miljoner euro till 619 miljoner euro. Rapporterat rörelseresultat (EBIT) ökade med 7,6 procent, från 565 miljoner euro till 608 miljoner euro.

Justerad vinstmarginal (EBIT) ökade med mycket starka 0,9 procentenheter, från 14,9 till 15,8 procent. Rapporterad vinstmarginal steg från 14,0 till 15,5 procent.

Det finansiella resultatet förbättrades med 15 miljoner euro till -15 miljoner euro. Detta beror främst på ett förbättrat räntenetto samt på vinst på försäljning av andra investeringar. Räntenettoförbättringen berodde delvis på en återbetalning av våra seniora obligationer i juni 2013 och mars 2014. Skattesatsen var 23,1 procent jämfört med 24,7 procent under samma kvartal föregående år.

Utsikter för Henkel-koncernen 2014

Henkel väntar sig en organisk tillväxt på 3 till 5 procent under räkenskapsåret 2014. Henkel räknar med att varje affärsenhet ska generera en organisk försäljningstillväxt i det här intervallet. I linje med sin strategi för 2016, förväntar sig Henkel dessutom en lätt ökning av försäljningsandelen från sina tillväxtmarknader. Jämfört med siffrorna från 2013, väntar sig Henkel att den justerade vinstmarginalen (EBIT) ska öka till cirka 15,5 procent och en ökning av den justerade vinsten per preferensaktie till ca 7-9 procent.

Det här dokumentet innehåller framåtblickande uttalanden som baseras på aktuella bedömningar och antaganden av företagsledningen på Henkel AG & Co. KGaA. Framåtblickande uttalanden kännetecknas av ord som förvänta, avse, planera, förutsäga, anta, tro, bedöma, vänta sig, förutse och liknande formuleringar. Sådana uttalanden får aldrig tolkas som garantier för att dessa förväntningar ska visa sig stämma. Framtida resultat som faktiskt uppnås av Henkel AG & Co. KGaA och dess närstående bolag beror på ett antal risker och ovissheter och kan därför komma att skilja sig avsevärt från dessa framåtblickande uttalanden. Många av de här faktorerna står utanför Henkels kontroll och kan inte förutses korrekt i förväg. Det gäller framtidens ekonomiska omgivning, samt hur konkurrenter och andra på marknaden agerar. Henkel varken planerar eller åtar sig att göra några uppdateringar av framåtblickande uttalanden.

Det här en kortare version av en längre pressrelease på engelska som finns i vårt pressrum. Rapporten för det första kvartalet 2014 och annan information tillsammans med nedladdningsbart material och en länk till inspelningen av telekonferensen finns i vår pressmapp på internet på:

För mer information, kontakta:
Marie von Satzger,
Corporate Communications Manager, Henkel Norden