Robert Larsen ny VD för Henkel Norden

Robert Larsen tar över som ny VD för Henkel Norden. Med mångårig erfarenhet inom företaget tar Robert sig an utmaningen att fortsätta tillväxten och främja den mångkulturella kulturen i den nordiska organisationen. Robert kommer närmast som HR-direktör inom Henkel.

När Henkel, med verksamhet i 120 länder och 47 000 anställda, planerar att växa avser Henkel Norden stärka sin position på företagets samtliga affärsomården. Med varumärken som Barnängen, Schwarzkopf, Loctite och Plastic Padding har företaget en stark position i alla nordiska länder. Bland annat tack vare Loctite ett av varumärkena som gör Henkel den största producenten inom lim i Norden.

I rollen som ny VD blir Robert Larsens primära mål att stötta affärsverksamheten genom att fortsätta främja innovation och hållbarhet och därmed bidra till att Henkel inom loppet av fyra år når en total försäljning på 20 miljarder euro.

– Jag är mycket glad över förtroendet. Mitt fokus kommer att vara att leda och inspirera våra medarbetare till att vidareutveckla vårt företag på den nordiska marknaden. Vi har ambitiösa mål och tydliga strategier och jag ser fram emot att jobba tillsammans för att nå dem, säger Robert Larsen.

Robert Larsen har varit på Henkel Norden sedan 1996 och hade senast rollen som HR-direktör. Robert är dansk medborgare men har tillbringat hela sin uppväxt i Sverige och det nordiska landsöverskridandet går som en röd tråd i karriären. Som VD ligger stort fokus på ledarskap och Robert avser bygga vidare på den mångkulturella kulturen i den nordiska organisationen och förena det globala med det lokala. Innan Robert kom till Henkel var han många år på SAS som bland annat inköps- och försäljningsansvarig inom SAS Trading.

För vidare information kontakta:
Marie von Satzger, kommunikationschef
Henkel Norden AB
Tfn: +46 10 480 76 11
E-post: marie.von-satzger@henkel.com

Henkel är verksamt över hela världen med ledande varumärken och teknologier inom tre affärsområden: hår- och kroppsvård (Beauty Care), tvätt och hushållsrengöring (Laundry & Home Care) samt lim, tätning och ytbehandling (Adhesive Technology). Företaget grundades 1876 och har idag marknadsledande position inom konsumentområdet såväl som industrin med välkända varumärken som Schwarzkopf, Barnängen, Loctite och Pattex. Henkel har ca 47 000 anställda och rapporterade 2012 en omsättning på 16 510 miljoner euro och en vinst på 2 335 miljoner euro. Henkel är listat på den tyska börsen DAX. Henkel Norden har ca 430 medarbetare och omsatte 207,6 miljoner euro under 2012.

Taggar: