Skydda håret mot UV-strålar oviktigt för 9 av 10 konsumenter

De flesta har i sommar varit noga med att smörja in kroppen med solskydd och vet vilken skada solens strålar kan ge. Men när det kommer till hur håret påverkas av UV-strålar är okunskapen större och att skydda håret är det inget som svenska konsumenter lagt större vikt vid. Över 80 procent har inte skyddat håret, varken med hårprodukter eller med hatt. Det visar Henkel Habits, en nyligen genomförd undersökning med fokus på konsumentbeteenden från Henkel Norden.

Enligt en färsk undersökning från Henkel, Nordens största leverantör av hår- och kroppsvård med varumärken som Schwarzkopf, Syoss och Barnängen, är nio av tio konsumenter rörande överens om att hårprodukter med UV-filter under sommaren är ointressant. Istället är det rengörande (62 procent), väldoftande (45 procent) eller vårdande (36 procent) egenskaper som är viktigast vid valet av hårprodukter.

Undersökningen visar vilka händelser under året som vi köper minst/mest hårvårdsprodukter, eller lägger pengar på frisörbesök. Det är endast sex procent som lägger ner extra pengar på dessa inköp inför sommarsemestern och bara sju procent som gör det efter. Majoriteten av konsumenterna (54 procent) gör sina inköp beroende på hårets tillstånd snarare än kopplat till olika årsrelaterade händelser.

-       Henkel Habits ger en indikation på konsumenters konsumtion av hårprodukter, och vi kan se vilka behoven är inför hösten. Eftersom så få konsumenter har tagit hand om sitt hår extra noga under sommaren är mångas toppar slitna inför hösten. Det leder till ett ökat behov av återuppbyggande och vårdande schampon, balsam, inpackningar och oljor, säger Petra Stenecker, Nordisk gruppchef, Henkel Beauty Care.

Viktigast egenskaper vid köp av hårprodukter under sommaren:

• Rengörande 62 procent
  • Väldoftande 45 procent
  • Vårdande 36 procent
  • Volymskapande 24 procent
  • UV-skydd 11 procent

Viktigast egenskaper vid köp av hårprodukter under året

• Pris 55 procent
  • Doft 49 procent
  • Innehåll (vilka ämnen som ingår i produkten) 35 procent
  • Varumärket 33 procent
  • Att produkten verkar miljövänlig 10 procent
  • Att det är en ny produkt 3 procent

Om Henkel Habits

Denna årliga undersökning har genomförts av analysinstitutet YouGov på uppdrag av Henkel Norden. Under perioden 2-4 juli 2013 har sammanlagt 1016 CAWI-intervjuer genomförts med kvinnor och män, 18-64 år i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia L Destoup, Informationschef Henkel Norden
E-mail: cecilia.l.destoup@henkel.com
www.henkel.se

Henkel är verksamt över hela världen med ledande varumärken och teknologier inom tre affärsområden: hår- och kroppsvård (Beauty Care), tvätt och hushållsrengöring (Laundry & Home Care) samt lim, tätning och ytbehandling (Adhesive Technology). Företaget grundades 1876 och har idag marknadsledande position inom konsumentområdet såväl som industrin med välkända varumärken som Schwarzkopf, Barnängen, Loctite och Pattex. Henkel har ca 47 000 anställda och rapporterade 2012 en omsättning på 16 510 miljoner euro och en vinst på 2 335 miljoner euro. Henkel är listat på den tyska börsen DAX. Henkel Norden har ca 430 medarbetare och omsatte 207,6 miljoner euro under 2012.

Taggar: