Våra närmsta påverkar hur vi köper hårvårdsprodukter

Familj, vänner och frisören har störst inflytande vid inköp av hårprodukter och ny höstfrisyr

För många betyder hösten nystart. Och med det kommer lusten att byta frisyr och fylla på lådor och skåp med nya hårprodukter. När det kommer till råd och inspiration till ny look och nya hårvårdsprodukter är det frisören, familj och vänner vi litar allra mest på.

I undersökningen Henkel Habits gjord på uppdrag av Henkel Norden har svenskar fått svara på var de får sin inspiration ifrån när det gäller inköp av hårvårdsprodukter och nya frisyrer. Resultatet visar att vi litar mest på familj, vänner och frisören. Deras påverkan är större än de budskap som reklam, media och populärkultur sänder ut.

Efter semestern då det är dags att gå tillbaka till jobb och skola ändrar var tredje svensk sina inköp och lägger mer pengar på nya hårprodukter eller frisörbesök. Det är då och i samband med festliga händelser såsom bröllop och födelsedagar vi väljer att satsa som mest på vårt hår.

Männen litar inte på frisören

Det är däremot en stor skillnad mellan män och kvinnor gällande vilka vi väljer att lita på vid inköp av hårprodukter och frisyrtips. Kvinnor lyssnar i högre grad på sin frisör än vad män gör. Endast var fjärde man vågar lita på sin frisör gällande tips på hårprodukter. Detsamma gäller vid inspiration till ny frisyr, där 43 procent av kvinnorna lyssnar på sin frisör medan endast 23 procent av männen.

Kvinnor finner inspiration till ny frisyr i mycket högre grad i tidningar och från kändisar jämfört med män. Men kändispåverkan minskar drastiskt med åren. Bland unga konsumenter påverkas 25 procent jämfört med 3 procent hos svenskar mellan 50-65 år.

-       Vi ser tydligt att våra konsumenter inspireras och plockar upp trender från sina nära och kära. Jag tror att vi denna höst kommer att se mer av starka intensiva hårnyanser och fler "kombiprodukter", exempelvis hårfärg som samtidigt vårdar med hjälp av näringsrik olja, säger Petra Stenecker, Nordisk gruppchef, Henkel Beauty Care.

Resultat från Henkel Habits:

Vem/vad inspirerar dig till inköp av hårprodukter?
Bas: Total (n=1016)

totalt                    kvinna                    man

• Vänner och familj           36 %                      39 %                    33 %
  • Min frisör                         33 %                     40 %                     25 %
  • Reklam                            21 %                     25 %                     17 %
  • Tidningar                         12 %                     17 %                       6 %
  • Sociala medier                 8 %                     11 %                       5 %
  • TV/film                                4 %                      4 %                        5 %
  • Kändisar                            2 %                      2 %                        2 %
  • Annat                                25 %                     26 %                     23 %
  • Vet ej                                21 %                     13 %                     30 %

Var hittar du inspiration till din frisyr?
Bas: Total (n=1016)

totalt                       kvinna                 man

• Min frisör                          33 %                     43 %                     23 %
  • Vänner och familj             21 %                     22 %                     21 %
  • Tidningar                          18 %                     28 %                       8 %
  • TV/Film                             12 %                     11 %                     12 %
  • Kändisar                           11 %                     17 %                       6 %
  • Sociala medier                  8 %                      12 %                       4 %
  • Reklam                               7 %                        8 %                       5 %
  • Annat                                21 %                      18 %                     25 %
  • Vet ej                                26 %                      16 %                     36 %

Om Henkel Habits

Denna årliga svenska undersökning om konsumentbeteenden har genomförts av analysinstitutet YouGov. Under perioden 2-4 juli 2013 har sammanlagt 1016 CAWI-intervjuer genomförts med kvinnor och män, 18-64 år.

För fler resultat från Henkel Habits och mer information, vänligen kontakta:
Marie von Satzger, Informationschef Henkel Norden
E-mail: marie.von-satzger@henkel.com
www.henkel.se

Henkel är verksamt över hela världen med ledande varumärken och teknologier inom tre affärsområden: hår- och kropssvård (Beauty Care), tvätt och hushållsrengöring (Laundry & Home Care) samt lim, tätning och ytbehandling (Adhesive Technology). Företaget grundades 1876 och har idag marknadsledande position inom konsumentområdet såväl som industrin med välkända varumärken som Schwarzkopf, Barnängen, Loctite och Pattex. Henkel har ca 47 000 anställda och rapporterade 2012 en omsättning på 16 510 miljoner euro och en vinst på 2 335 miljoner euro. Henkel är listat på den tyska börsen DAX. Henkel Norden har ca 430 medarbetare och omsatte 207,6 miljoner euro under 2012.

Taggar: