• Henkel/

Pressmeddelande, Stockholm, den 15 november, 2010 Anders Nilsson ny nordisk chef på Henkel

– Ansvarar för Henkels limdivision General Industry samt bileftermarknaden

Anders Nilsson är ny chef på Henkel med nordiskt ansvar för limdivisionen General Industry, med starka varumärken som Loctite, Teroson, Plastic Padding och Bonderite. Anders kommer närmast från Nordic Lubricants (Castrol/BP) där han senast var försäljnings- och verksamhetsansvarig med totalansvar för företagets Automotiv-verksamhet i Norden och Baltikum. Anders har arbetat inom den svenska och nordiska bilindustrin de senaste 20 åren. Innan han började på Nordic Lubricants hade han ledande befattningar på Pirelli Tyre Nordic där han arbetade i totalt tio år.

På Henkel kommer Anders att leda företagets erbjudande inom divisionen för lim, tätning och ytbehandling på den svenska och nordiska marknaden. Henkel erbjuder ett brett sortiment av produkter och teknologier till industrikunder på många marknader, som t ex bileftermarknaden, underhåll och reparationer samt tillverkare.

– Jag ser fram emot möjligheten att fortsätta stärka våra nära relationer med kunder och företag inom tillverkningsindustrin och med de som arbetar med underhåll och reparationer i bileftermarknaden. Vi har ett världsledande erbjudande vilket vår ställning på marknaden visar. Målsättningen är att hjälpa fler svenska och nordiska företag att förbättra såväl industriella produkter samt tillverknings- och underhållsprocesser så att de kan prestera ännu bättre, säger Anders Nilsson, nordisk AG Business Manager.

Monica Nygren
Tel: 46 10 480 7611
Mobil: 46 70 311 69 28
Mail: monica.nygren@se.henkel.com

Henkel är ett globalt företag med marknadsledande varumärken som Schwarzkopf, Barnängen, Loctite och Pattex. Henkel är verksamt inom tre affärsområden – hushållsprodukter, kosmetik- och hygienprodukter samt lim, tätning och ytbehandling. Henkel har mer än 50 000 medarbetare och är ett "Fortune 500" företag. Under 2009 hade Henkel-koncernen en omsättning på 13,573 miljarder euro och en vinst på 1,364 miljarder euro. Henkel är verksamt i 125 länder och är noterat på Frankfurt-börsen. Henkel Norden har 460 medarbetare i de fyra nordiska länderna och omsatte 179,8 miljoner euro under 2009.

www.henkel.se

Taggar: