Forsknings- och utvecklingsprogram med Ifous utvecklar undervisningen inom sfi

Forsknings- och utvecklingsprogrammet Språkutvecklande arbetssätt inom sfi, som drivs av Ifous har nu gått i mål efter starten för tre år sedan. Syftet har varit att utveckla sfi-undervisningen och fördjupa den forskningsbaserade kunskapen om språkutvecklande arbetssätt för sfi.

- Vi på Hermods har verkligen uppskattat att få vara med och bidra i utvecklingen av sfi. Historiskt finns väldigt lite forskning om sfi och vi har genom att delta i FoU-programmet både fått fördjupa oss och bidra till ny forskning, säger Philippa Börjesson, processledare för Hermods och Regional utbildningschef Stockholm Komvux.

Våren 2018 startade Ifous FoU-program Språkutvecklande arbetssätt inom sfi tillsammans med Hermods, Haninge kommun, Hässleholms kommun, Lernia och Stockholms stad och med Berit Lundberg och Jenny Rosén forskare knutna till Högskolan Dalarna. Syftet har varit att utveckla undervisningen inom svenska för invandrare genom att arbeta språkutvecklande med fokus på flerspråkighet som en resurs samt elevers vardags- och yrkesspråk.

Positiva resultat av programmet

Philippa berättar vidare att man under programtiden har lärt sig en strukturerad arbetsgång för utvecklingsarbete. Programmet har i allra högsta grad bidragit till att vi kan omvandla teori och forskning till praktik i våra klassrum. Att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är något som vi känner oss trygga med.

- Genom auskultanter har vi fått ta del av varandras lektioner och se hur våra kollegor arbetar. Det har fått oss att reflektera både över kollegans undervisning men också över vår egen undervisning, berättar Philippa.

Arbetet med flerspråkighet som resurs har varit uppskattat både av lärare och av elever, även om alla elever inte till en början tyckte att det var bra. En del elever tyckte att det blev stökigt på lektionerna och att man bara ska prata svenska i skolan.

-  Nu ser vi på flerspråkighet som en resurs i undervisningen. En resurs som både stöttar elever och lärare. Eleverna kan stötta varandra och vara en resurs i klassrummet när de uppmuntras använda sitt modersmål. Det skapar aktivitet, engagemang och stolthet, avslutar Philippa Börjesson.

Info om Ifous: https://www.ifous.se/sfi-vagen-samhallet/

Philippa Börjesson, regional utbildningschef Stockholm Komvux