Hermods fyller 120 år – lanserar jubileumsbok

I år fyller Hermods 120 år. Jubileet kommer att uppmärksammas på flera sätt under året och igår inleddes firandet med en bokrelease på Fotografiska muséet i Stockholm. Bland deltagarna fanns bland annat Sveriges gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S) och tidigare utbildningsminister Jan Björklund (L).

– Man hisnar nästan när man tänker på att vi har bidragit till att bygga Sverige under mer än ett sekel. Miljontals människor har utbildat sig via Hermods genom åren och på dagens event fokuserar vi mycket på vilken roll utbildning har och har haft för samhällsutvecklingen, säger Charlotte Vällfors, utbildningsdirektör på Hermods.

Dagens utbildning öppnar upp för alla

Det var fullsatt i lokalen på Fotografiska där det först var mingel och sedan ett panelsamtal med Anna Ekström, Jan Björklund, den prisbelönte föreläsaren och trendspanaren Göran Aldén och Charlotte Vällfors. Diskussionerna handlade om utbildningens roll för samhällsutvecklingen, förr, idag och i framtiden.

– Jag är född i ett textilarbetarhem, i ett industrisamhälle utan utbildningstradition. Där träffade jag inte många som hade mer än sju års grundskola. Att vi idag har möjlighet att utbilda oss, oavsett social bakgrund, är fantastiskt. Det är viktigt både för Sverige och för individer, säger Jan Björklund.

Göran Aldén lyfter fram att utbildning som är tillgänglig för alla ger de människor som behöver möjlighet till en andra chans.

– Det finns inga låsta dörrar. Det är ju något som tas upp i Hermods bok också, att man kan få möjligheter senare i livet, säger han.

Panelen pratar om integration, och utbildningens roll i att lösa utmaningarna kopplat till den.

– Jag tror på mer samverkan mellan privata och offentliga aktörer, och där är vuxenutbildningen ett föredöme. Vi behöver en samling kring skolan, säger Anna Ekström.

– Min erfarenhet är att privata företag ofta är mer flexibla och snabbare anpassar sig efter de behov som uppstår i samhället. Det finns ofta en dynamisk förändringskultur, säger Jan Björklund.

Därefter fortsatte diskussionerna och publiken fick möjlighet att ställa frågor.

"Vi vill fortsätta i minst 120 år till"

Jubileumsboken som Hermods lanserar heter ”Med hjärta för Sverige”. Den gör nedslag i både Sveriges och Hermods historia och visar vilken betydelse utbildning har haft när Sverige gått från att vara ett jordbrukssamhälle till ett kunskaps- och tjänstesamhälle.

– Utbildningens roll i samhället är i grunden densamma idag som den var för 120 år sedan, även om samhället och omvärlden givetvis ser helt annorlunda ut idag. Det finns en enorm kraft i utbildning som gör att människor kan utvecklas, förverkliga sina drömmar och nå sina mål. Den kraften vill vi vara med och skapa i minst 120 år till, säger Charlotte Vällfors.

Camilla Egerlid, utbildningsdirektör

Tel:0703-774503