Hermods vård- och omsorgsprogram går starkt i Helsingborg

Coronapandemin har slagit hårt på många branscher vilket har lett till att flertalet arbetsplatser fått tacka nej till elever som ska utföra APL (arbetsplatsförlagt lärande). Inom vården har möjligheten att ta emot elever varit begränsad, men på Hermods vård- och omsorgsprogram i Helsingborg har över 70 elever lyckats få APL hos olika arbetsgivare. Senare i höst väntas 90 elever gå ut på APL.

- Hermods har en tät branschkontakt och våra vuxenstuderande elever är mycket uppskattade i verksamheterna. Vi utbildar även handledare inom vård och omsorg och får därigenom ett naturligt och mycket värdefullt kontaktnät. För att våra elever ska få ut så mycket som möjligt av sitt praktiska lärande får vi ta del av vilka behov handledare efterfrågar, säger Cecilia Meynert, rektor på Hermods Komvux Helsingborg.

Både Region Skåne och Helsingborgs stad har tagit emot elever från Hermods under pandemin och de har kunnat fortsätta sin utbildning. Cecilia säger att de är mycket tacksamma över detta även om de har fått möta och hantera frågor kring viruset från elever som Hermods eller ingen annan heller har kunnat svara på med säkerhet. Det är fortsatt mycket viktigt att utbilda och oavbrutet informera om smittspridning.

- En stor eloge till lärare och administratörer som varje dag arbetar stenhårt och med stort engagemang för att våra elever ska komma ut på APL och för det lärande som ska leda till en yrkesutövning som behörig undersköterska. Vi är också tacksamma att Region Skåne och Helsingborgs stad har haft möjlighet att ta emot elever.

På Hermods Komvux i Helsingborg är det i dagsläget 300 elever som studerar vård och omsorg där cirka 80% får jobb efter avslutad utbildning, många genom sina APL-platser. Cecilia berättar vidare att de har 200 sökande vid varje intag som sker åtta gånger per år. Det stora söktrycket tror hon beror på att merparten av eleverna går direkt in i en anställning efter avslutad utbildning. Den pågående pandemin har också lett till att vårdyrket har synliggjorts i större uträckning och värdet av det arbete våra undersköterskor dagligen utför har uppmärksammats ur ett positivt perspektiv.

Varför har yrket fått extra stor betydelse nu under coronapandemin?

- Människor har insett vilken insats vårdpersonalen gör. I sitt dagliga arbete riskerar de sin egen hälsa för att vårda oss och våra nära i en tid där ett virus har förändrat en hel värld. Enligt Arbetsförmedlingens prognos 2020 bedöms möjligheterna till arbete för undersköterskor bli mycket goda både på ett och fem års sikt, avslutar Cecilia Meynert.