Med nya kortare YH ska Hermods kompetensförsörja automationsbranschen

Idag beviljade Myndigheten för yrkeshögskolan (Myh) 107 nya korta yh-utbildningar för Sveriges yrkeshögskolor som kommer ge plats för 3 600 fler studerande i höst. Dessa korta utbildningar syftar till att möjliggöra snabbare kompetensutveckling inom bristyrken samt branscher som påverkats av covid-19.

Regeringens satsning för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av virusutbrottet gav Myh möjligheten att utlysa ännu en ansökningsomgång för att fler ska kunna utbilda sig via yrkeshögskolan redan i år.

- Yrkeshögskolorna runt om i landet har gjort ett fantastiskt jobb att på kort tid och under rådande pandemi, ta fram de här kurserna. Vi är övertygade om att de nya YH-kurserna kommer att bli ett välkommet tillskott för både studerande och arbetsliv, säger Myndigheten för yrkeshögskolans generaldirektör, Thomas Persson.

Ska hjälpa människor att förnya sin kompetens

Kurserna syftar till att hjälpa människor att förnya sin kompetens för att behålla sitt arbete, men även att gå vidare till nya mer avancerade arbetsuppgifter. Hermods Yrkeshögskola kommer i oktober att starta två nya korta distansutbildningar inom automations- och robotteknik för att kompetensförsörja produktionen inom framförallt industrin.

- Det är roligt men framförallt väldigt viktigt att dessa utbildningar prioriteras. Robotar, automatisering och en hållbarhet i produktionen är inte längre framtiden utan har mer eller mindre blivit en del av vardagen inom många branscher. De strukturomvandlingar som har skett och fortsatt sker inom områdena driver ytterligare på efterfrågan av robotprogrammering och vi på Hermods Yrkeshögskola är glada över möjligheten att få fortsätta utbilda och bidra till kompetensförsörjningen, säger Anette Wahlgren, verksamhetschef Hermods Yrkeshögskola.

Fakta om Hermods korta yh-utbildningar

PLC- och robotprogrammering, 60 yhp
12 veckor
Distans/Heltid