Ny kvalitetsmodell utvecklar undervisningen inom sfi

En ny modell som bygger på forskning och beprövade erfarenheter inom vuxenutbildningen ska leda till högre kvalitet på sfi-undervisningen samtidigt som det är kvalitetshöjande för både lärare och elever. Det nya konceptet är framtagen av Hermods och kallas internt för sfi 3.0.

- Målet med denna modell är att få en ännu bättre kvalificerad utbildning och fler elever som går ut med godkända betyg. Sfi 3.0 kommer efter ett år att utvärderas för att se om den gett det resultat som vi hoppas på, säger Annsofie Engborg, affärsutvecklare inom Hermods sfi.

Annsofie Engborg är nationell processledare för helhetskonceptet Sfi 3.0. Tillsammans med chefer och lärare har hon tagit fram en ny modell som ska användas bland Hermods skolor i hela landet. Centrala punkter i arbetet är omvärldsbevakning, kollegialt lärande och att samtliga lärare blir certifierade inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.

- Med Sfi 3.0 har ett stort fokus lagts på att anpassa undervisningen ännu mera efter elevernas behov. Vi har exempelvis seminarier för elever med akademisk bakgrund, vilket liknar undervisningen på högskola där eleverna har en mer aktiv och drivande roll. Ökad samtalskompetens stärker elevens självförtroende i andra samtalssituationer utanför skolmiljön. Seminarieformen i sig leder till ökad igenkänningsfaktor av den akademiska miljön, säger Annsofie Engborg.

Utveckling för lärarna

Inom sfi 3.0 ingår även att lärarna ska få utrymme till att kompetensutvecklas genom reflektion och utvärderande samtal. Hermods sfi-lärare ska även certifieras genom utbildning i språk- och kunskapsutvecklande sätt. Annsofie förklarar vidare att den nya modellen även medför att lärarna kommer utveckla sin digitala kompetens och pedagogiska förmåga att lära ut med digitala verktyg.

- Digitala verktyg ska vara ett stöd för både lärare och elever i deras respektive roller, men också ett verktyg för lärande. I ett större perspektiv kommer vi tillsammans höja både lärares och elevers digitala kompetens. Genom att vi nu inför den nya modellen för sfi kommer lärarna kunna utveckla sin undervisningsteknik och bättre anpassa sina lektioner efter elevernas behov, med stöd i forskningen, säger Annsofie Engborg.

Annsofie Engborg, Affärsutvecklare Hermods sfi

Annsofie.Thornroth@hermods.se