Så kombinerade Gustav drömmen om NHL med sina studier

Gustav Olhaver är ishockeyspelare i IK Oskarshamn som spelar i hockeyallsvenskan. Under gymnasietiden blev Gustav draftad till NHL-laget Colorado Avalanche och flyttade under sista året på programmet till USA. Eftersom han inte hade möjlighet att ta examen på en traditionell gymnasieskola blev lösningen att göra det via Hermods distansgymnasium.

Vi träffar Gustav efter deras morgonträning på Hovet i Stockholm. Med sina 200 centimeter är han inte svår att känna igen när han kommer ut ur omklädningsrummet iklädd shorts, träningströja och keps bak och fram. Till kvällen ska hans lag, IK Oskarshamn, möta AIK i Hockeyallsvenskans slutspelsserie där vinnaren i serien får möta Leksand i ett kval till SHL (högsta hockeyserien i Sverige).

- Det känns bra. Vi har spelat bra nu på slutet så jag tror att vi kan ta oss vidare, säger Gustav Olhaver.

Gustav är född 1997 och kommer från Ängelholm och har spelat hockey större delen av sitt liv. Hans moderklubb är Rögle BK där han började spela i unga år och där han också spelat tio matcher i SHL för klubben.

- Det är såklart en dröm att ha fått spelat med sin moderklubb i Sveriges högsta serie, säger Gustav stolt.

Blev draftad till Colorado Avalanche

Sommaren 2015 blev Gustav draftad av NHL-laget Colorado Avalanche. Draft är ett system för klubbar inom främst nordamerikansk idrott att fördela rättigheterna till spelare som ännu inte uppbundits av någon klubb.
Hur kändes det att bli draftad av en sådan stor klubb?
- Det var en sjuk känsla och extra häftigt eftersom min förebild, Peter Forsberg, spelade där stora delar av sin NHL-karriär.

Under denna period gick Gustav sitt sista år på gymnasiet och fick göra ett tillfälligt avbrott i studierna på grund av att han flyttade till USA för att spela juniorhockey.

- Jag ville såklart även ta studenten så jag var tvungen att hitta en lösning för att kunna göra det på distans då det inte gick att göra på min gymnasieskola i Ängelholm.

Gustav berättar att en vän till hans mamma hade hört talas om Hermods distansgymnasium och tipsade dem om skolan.

- Vi fick tips om Hermods distansgymnasium och tog kontakt med dem. Skolan hade ett väldigt smidigt upplägg där all undervisning var på distans, vilket såklart var en förutsättning för att det skulle fungera med hockeyn.

Varför var det viktigt för dig att fullgöra din gymnasieexamen?
- Examen från gymnasiet är väldigt viktigt om jag senare skulle vilja studera vidare. Jag kommer inte spela hockey hela livet så därför kändes det rätt att fullgöra den.

Hur gick det att kombinera studierna med alla träningar och matcher?
- Det var lite klurigt i början eftersom vi tränade varje dag och hade tre matcher i veckan plus långa resor. Jag tog tillvara på all restid och passade på att plugga på bussresorna.

Kunde ta studenten med sin gamla klass

Under intervjun berättar Gustav att han kände sig stressad när han till en början halkade efter i sina gymnasiestudier.

- Innan jag sökte in till Hermods distansgymnasium kände jag mig stressad över att halka efter de andra i min klass eftersom att jag var utomlands så pass mycket. Men allt löste sig när jag kunde börja studera på distans. Då kunde jag läsa ikapp det jag hade missat och till och med springa ut tillsammans med min klass på examensdagen.

Gustav berättar att han var förvånad över att han kunde ta igen så många kurser på kort tid.

- Eftersom jag är en självständig person så passade distansupplägget mig perfekt. Jag kunde bestämma min egen studietakt och läsa klart alla kurserna i tid.

Drömmer om att spela NHL

Under 2017 blev Gustav värvad från Rögle BK till Oskarshamn IK som nu är på god väg mot kval till SHL. Hans position är forward och han har hittills haft en bra säsong med mycket speltid.

- Det är kul att spela för Oskarshamn som, likt Rögle, är en hockeytokig stad. Det är alltid bra stämning på läktarna vilket är extra roligt som spelare.

Gustav berättar att hans stora dröm är att en dag spela i NHL:

- Att spela i NHL är mitt mål men jag har inte bråttom då jag fortfarande är ung. Jag vill först etablera mig i SHL och förhoppningsvis går vi upp med Oskarshamn om kvalet går bra.

Avslutningsvis, har du funderat på att studera vidare sen?
- Tankarna finns ju alltid där då jag tycker att utbildning är viktigt. Just nu är det fokus på hockeyn men jag kommer nog på så småningom vad jag vill studera.

Camilla Egerlid, utbildningsdirektör

Tel:0703-774503