Varbergs kommun satsar på personalen med hjälp av Hermods

Socialförvaltningen i Varbergs kommun har tagit beslutet att kompetensutbilda sin personal inom äldreomsorgen. Cirka 240 vårdbiträden kommer nu att ges möjlighet att utbilda sig till undersköterskor.

Det ökade behovet av behörig och utbildad personal har lett till att kontakt mellan Hermods och Socialförvaltningen initierades i vintras via Hermods utbildningschef i Varberg, Sandra Krantz. Under våren har innehåll och upplägg diskuterats och resultatet är nu att Varbergs kommun kommer att vidareutbilda sina vårdbiträden till undersköterskor med hjälp av Hermods valideringskoncept.

Utbildningschef på Hermods i Varberg, Sandra Krantz förklarar:

Vi är stolta och glada över uppdraget vi fått av Varbergs kommun. Hermods kommer att stå för utbildning, handledning, metodövningar och HLR-utbildning medan arbetsgivaren anställer personen under utbildningstiden som omfattar 7 tillfällen för webbinar och examinationer under arbetstid samt att de står för kurslitteratur under utbildningen.

Hermods valideringskoncept innebär att personalen kommer att kunna korta ned sin utbildningstid i och med att de redan har relevant erfarenhet med sig. Utbildningen beräknas ta ca 6 månader att slutföra.

Mathias Skalmstad, verksamhetschef för företagsutbildningar på Hermods:

Vi är mycket glada att ha fått förtroendet att kompetensutveckla vård- och omsorgspersonalen i Varbergs kommun. Medarbetarna får här möjlighet att kombinera utbildningen med sitt arbete på ett effektivt sätt.

För mer info kontakta:

Mathias Skalmstad