Första godkända handskmakarna på 47 år

Report this content

Det är 47 år sedan Sverige examinerade en handskmakare senast. Därför var det en viktig händelse när Anton Magnusson och Niklas Magnusson klarade sina gesällprov i handskmakeri den 9 februari 2012. Därmed fördubblades antalet godkända handskmakare i Sverige. - Vi är stolta över att kunna föra en unik hantverkstradition vidare, säger Niklas, som tillsammans med kusinen Anton tillhör fjärde generationen inom handskföretaget Hestra.

Anton Magnusson och Niklas Magnusson, båda 22 år, har under tre års tid utbildat sig hos en av de två handskmakare som under lång tid har varit ensam om sitt kunnande i Sverige, Anders Malmgren 78 år. De har även praktiserat regelbundet i Ungern och Rumänien, som idag är två av de världsledande länderna inom yrket. De båda kusinerna hoppas att titeln inte bara kommer att vara viktig för dem själva, utan hoppas att de kan bidra till att föra ett unikt kunnande vidare. Handskmakaryrket är nämligen utdöende i Sverige och på kraftig nedgång även i övriga Europa. - På grund av konkurrensen från låglöneländer under 50- och 60-talen har hantverket i princip dött ut helt, berättar Anton.

Det stora intresset för hantverk och handskmakeri är ingen slump. Anton och Niklas tillhör fjärde generationen inom det 75 år gamla handskföretaget Hestra, som finns i över 20 länder. Företaget är mest känt för sina sporthandskar, men växer även inom kategorierna för modehandskar. Här kommer Anton och Niklas kompetens att bli värdefull. De båda kusinerna studerar även på Textilhögskolan i Borås respektive på Lunds universitet. Tanken är att de med sina utbildningar samt unika kompetens inom handskmakeri ska driva vidare det 75 år gamla familjeföretaget i framtiden. Anton och Niklas har en bror var, Jonas Magnusson och Jacob Magnusson, som även de är aktiva inom Hestra på olika sätt