Toppresultat för Hestra i USA

Report this content

Kvalitetshandskar från Småland går hem i USA. Det kan handsktillverkaren Hestra intyga. Företaget har nått en marknadsandel på 27,5 % och är därmed den ledande handskleverantören inom premiumsegmentet även i USA. Detta enligt branschundersökningsföretaget

Leisure Trends, som sammanställer information och rapporter från återförsäljare. Hestra har tillverkat handskar i 75 år och finns i över 20 länder världen över. USA är en av de marknader där företaget växer snabbast, tack vare dotterbolaget Hestra USA med säte i Golden utanför Denver, Colorado. De senaste fem åren har omsättningen nästan fyrdubblats. Det är framför allt inom high end-segmentet som ökningen har skett. Med high end menas de mer avancerade produkterna i den högre prisklassen.

– Innan Hestra etablerade sig i USA saknades kvalitetshandskar här. Vi har fyllt en viktig lucka på den amerikanska marknaden, säger Dino Dardano, VD på Hestra USA.

Att företaget har blivit rankade som nummer ett inom kategorin sportartiklar över 100 USD visar att Hestra är marknadsledande inom design, färgval, passform och kvalitet. Även på övriga marknader går det bra för Hestra. Totalt sett har företaget fördubblat sin omsättning de senaste fyra åren.