Ägarbyte i Hettich – fjärde generationen tar vid

Jönköping, 2 december 2010. Andreas Hettich är numera majoritetsägare i Hettich Group, världsledande inom beslag och komponenter för möbler och inredning. Anton Hettich (81) överlämnade sina aktier i Kirchlengernbaserade Hettich Grupp till sin son Andreas Hettich (41) den 1 november 2010. I Skandinavien finns Hettich med huvudkontor i Jönköping.

Anton Hettich har varit en del av Hettich verksamhet sedan 1949 och verkade som vd mellan 1959 och 1991. Under hans tid har Hettichkoncernen utvecklats till världsledande leverantör av möbelbeslag och omsättningen har stigit från tio till 800 miljoner räknat i DM. Sedan 1991 har Anton Hettich verkat i styrelsen, där han som styrelseordförande också i fortsättningen kommer att finnas till ledningens förfogande.

– Andreas Hettich har fått ett välförtjänt förtroende i och med att hans far överlämnat sina aktier. Vi på Hettich Skandinaviska i Jönköping ser det mycket positivt med att företaget lever vidare med familjen som huvudägare. Det borgar för kontinuitet, säger Ulf Svensson, vd för Hettich Skandinaviska.

Andreas Hettich började arbeta på Hettich 2000 och som vd sedan 2007. I egenskap av majoritetsägare har Andreas Hettich nu 54,5 procent av aktierna, medan hans bror, Rainer Hettich har 27,5 procent. Resterande 18 procent av koncernen är fördelat mellan Bruno Hettich och Erwin Hettich med barn. Sedan Hettich grundades 1888 har företaget varit i familjen Hettichs ägande. Med Andreas Hettich är det fjärde generationen.

Anton Hettich överlämnade sina aktier i bolaget till sin son Andreas Hettich, som från och med den 1 november 2010 är majoritetsägare med 54,5 procent procent av aktierna. Foto: Hettich

Ulf Svensson, vd för Hettich Skandinaviska med huvudkontor i Jönköping. Foto: Hettich

Taggar: